Quote from Catharina Brattlin on 16 October 2011, 13:44Jag undviker inte heller några speciella pulszoner, utan ser till helheten istället, och det av en enda anledning - jag vet inte min maxpuls (även om jag har en svag aning om att den ligger strax över 190) och därför är siffror helt meningslösa för mig. P
Jag undviker inte heller några speciella pulszoner, utan ser till helheten istället, och det av en enda anledning - jag vet inte min maxpuls (även om jag har en svag aning om att den ligger strax över 190) och därför är siffror helt meningslösa för mig. P
Quote from Håkan Öhling on 16 October 2011, 14:06Intressant diskussion. Vet inte riktigt vilken puls jag ligger på men eftersom det finns lagrat ska jag nu gå tillbaka o kolla. Eftersom all min träning varit fartstyrd så har ju pulsen fått bli vad den blev.
Intressant diskussion. Vet inte riktigt vilken puls jag ligger på men eftersom det finns lagrat ska jag nu gå tillbaka o kolla. Eftersom all min träning varit fartstyrd så har ju pulsen fått bli vad den blev.
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 14:10Låter klokt Sylvia. Det är ju inte så att det ens hjälper fullt ut att veta din maxpuls, du behöver veta dina laktatnivåer vid olika pulsnivåer också för att få en helt korrekt fingervisning om din "svarta-hålet-nivå". Tröskelpulsen är viktigare än maxpul
Låter klokt Sylvia. Det är ju inte så att det ens hjälper fullt ut att veta din maxpuls, du behöver veta dina laktatnivåer vid olika pulsnivåer också för att få en helt korrekt fingervisning om din "svarta-hålet-nivå". Tröskelpulsen är viktigare än maxpul
Quote from Catharina Brattlin on 16 October 2011, 14:26Tack Kristina!
Kanske, kanske inte!
Det är ju inte så att laktatnivån vid olika pulsnivåer är statisk den heller. Gör jag testet "en dålig dag" så lär jag bilda laktat vid en helt annan puls än jag hade gjort om jag hade haft "en bra dag", beroende på
Tack Kristina!
Kanske, kanske inte!
Det är ju inte så att laktatnivån vid olika pulsnivåer är statisk den heller. Gör jag testet "en dålig dag" så lär jag bilda laktat vid en helt annan puls än jag hade gjort om jag hade haft "en bra dag", beroende på
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 14:35Ja så kanske det kan vara, jag är absolut inte någon expert i frågan. Om kroppen bildar mer laktat en "dålig" dag eller inte har jag ingen aning om. Fast det kanske är därför man ska vara ordentligt utvilad när man går och testar sig. Jag väljer dock att
Ja så kanske det kan vara, jag är absolut inte någon expert i frågan. Om kroppen bildar mer laktat en "dålig" dag eller inte har jag ingen aning om. Fast det kanske är därför man ska vara ordentligt utvilad när man går och testar sig. Jag väljer dock att
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 14:42Saxat ur Bosöns information om testerna de erbjuder (samma som övriga seriösa testkliniker):
Uthållighetstester
U1. Mjölksyratröskel
4-6 steg á 4 min med ökad belastning på valfri arbetsform. Under varje steg noteras puls och via ett litet stick i fing
Saxat ur Bosöns information om testerna de erbjuder (samma som övriga seriösa testkliniker):
Uthållighetstester
U1. Mjölksyratröskel
4-6 steg á 4 min med ökad belastning på valfri arbetsform. Under varje steg noteras puls och via ett litet stick i fing
Quote from Catharina Brattlin on 16 October 2011, 15:22Och det jag ville säga var att jag kan omöjligt känna till vid vilken puls "det svarta hålet" ligger, dvs i 75-85% av min maxpuls, eftersom jag inte vet min maxpuls. 🙂
Laktat bildas ju vid syrebrist i kroppens celler. Är jag trött en dag och inte orkar
Och det jag ville säga var att jag kan omöjligt känna till vid vilken puls "det svarta hålet" ligger, dvs i 75-85% av min maxpuls, eftersom jag inte vet min maxpuls. 🙂
Laktat bildas ju vid syrebrist i kroppens celler. Är jag trött en dag och inte orkar
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 15:36Nu bekymrar mig inte pulsnivåerna så mycket men jag har förstått vad "det svarta hålet" betyder för mig. Tävlingsfarten mellan halvmara och en maraton ligger ungefär där för mig 4:20-4:50/km. Jag tränar sällan i denna fart, utan antingen snabbare eller lå
Nu bekymrar mig inte pulsnivåerna så mycket men jag har förstått vad "det svarta hålet" betyder för mig. Tävlingsfarten mellan halvmara och en maraton ligger ungefär där för mig 4:20-4:50/km. Jag tränar sällan i denna fart, utan antingen snabbare eller lå
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 16:10Trubbigt sagt finns det 2 typer av människor. Antingen är man "uthållig" eller är man "sprinter". Den "uthållige" har mycket låga laktatvärden kopplat till % av maxpuls. Och "sprintern" har höga laktatvärden kopplat till % av maxpuls. - Det har inget att
Trubbigt sagt finns det 2 typer av människor. Antingen är man "uthållig" eller är man "sprinter". Den "uthållige" har mycket låga laktatvärden kopplat till % av maxpuls. Och "sprintern" har höga laktatvärden kopplat till % av maxpuls. - Det har inget att
Quote from Funbeat user on 16 October 2011, 16:11Han är mest känd för att gå in i väggen.
Han är mest känd för att gå in i väggen.