Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelUppgradera eller inte?
You need to log in to create posts and topics.

Mycket olika åsikter om Tub kontra Slang (såklart).
Frågan är hur tungt tub/slang ska väga om man t.ex. hittar ett bra erbjudande som rör tub-fälgar?

Tycker inte den ska vara avgörande. Har fälgar för båda, och det är inte avgörande stor skillnad i vad de presterar.
Inom triathlon så kan tub vara en fördel för det går bevisligen snabbare att byta, och i o m att man byter däck och slang finns mindre ris

Den enda gången/stället som tuber sitter är på banhjulen men där är det lämpligt.

Vissa tycker kanske att det är dumt att klistra om tuberna på vårkanten?

Tror mest det är fördomar om att det skulle vara kladdigt o besvärligt, vilket jag inte upplevt det som.
Vissa kanttrådsdäck kan vara nog så besvärliga på vissa fälgar

Har två kollegor på jobbet som kört tub länge och som kör tejp, de tycker att det fungerar grymt. Deras kommentar var att köra tub är lite nördigt som det är, och vill man vara ännu mera nördig så limmar man 🙂

Har du prövat att få loss en tejpad tub vid diket? Det har jag.
Vill du köpa Tufo extremetejp så har jag?

David, jag har knappt bytt en slang på ett kanttråds-hjul 😉
Så jag är en "färsking" på det!

Om jag köper tub-fälgar så kan det vara intressant!

Jag går också och funderar på om man ska välja tub eller kanttråd till ett par tävlingshjul.

Tycker diskussionen nästan enbart handlar om vilket som är enklast att byta vid en punktering. För mig är det faktiskt ganska ointressant. Jag tror att man med

Prestanda, komfort o punkasäkerhet har jag inte märkt någon större skillnad på. Tejpar du en dubbelvikt tub under och en över överröret så får det plats. Faktiskt så fick en kille 2 punkor under Frankfurt, det plus en tveksam penalty missade han Hawaii på

Med bra tävlingstuber så slår du "alla" kanttrådsdäck i fråga om inertia, vikt, vägkänsla och troligtvis även punkarisk med påföljande klämda slangar.