Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUppvärmning?
You need to log in to create posts and topics.

Värmer bara upp om jag ska springa väldigt fort, typ sprintfart. Aldrig för långdistans.

Jag värmer mer upp mentalt innan jag ska springa. Sen består min uppvärmning av ett lite lugnare tempo precis i början, särskilt om jag ska springa en längre sträcka. Däremot lägger jag tid på att stretcha efteråt. Stretcha kan jag dessutom göra lite när

Laddar också mest mentalt. Tycker det förändrar ganska mycket, till skillnad från de gångerna jag stressat ut i spåret utan uppladdningen.

Tack alla för svar.

Jag bruka gå ca 10-15 min, speciellt när hunden är med så han får "nosa av sig" lite först, oftast springer jag på morgonen, och då tycker jag att det kan vara skönt att "väcka" kroppen med en liten snabbare promenad.

Ju fortare jag tänkt springa, desto längre värmer jag upp. Så för mig spelar inte distansen så stor roll, egentligen. Det är vilket tempo jag hade tänkt hålla som avgör om jag värmer upp i 10 minuter eller mer.

Men aldrig mindre än 10 minuter iaf, för kr

Men ni då som värmer upp genom lite långsammare löpning,,,,,,,om ni ska springa t.ex sommarutmaningen som är 5 km på tid. Springer ni då uppvärmning + 5 km så att ni tar tiden på de sista/snabbaste 5 km eller ingår uppvärmningen i de 5 kilometrarna?

Nä på 5 km så gör jag inte så mycket mer än mjukar upp lederna lite och sen rusar jag bara på (t+)

Hallå där på sig Bullan...ehhhh Bullen..Förlåt.?! När jag körde mitt första utmaningskut så skubbade jag utav helvete snabbt i trädgården hemma typ under 4.00 tempo...lite stretsch å återhämtning å så efter några minuter så körde jag åter järnet..?!!!!??

Tack Mona för svar om hur du gör.
Kjelle: Ja det återstår att se om du är snabbare,,,,lite spännande ju 😀