Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUppvärmning?
You need to log in to create posts and topics.

Jag brukar köra ungefär så här.
Ca 10-15 minuters jogg, sen lite töjning av diverse benmuskler, 5 minuter i lite varierande fart med farthöjningar upp till tävlingsfart. Sen är det dags att köra järnet.
Fast uppvärmningen är mycket en mental grej också

Jag är noga med att gå ca 1,5 - 2 km, gör lite olika extra rörelser med armar och ben före jag börjar springa. Dels gillar jag det, dels tror jag att det är viktigt att vara försiktig med min kropp, som är lite till åldern kommen.

Jonas: Ja jag kanske klarar av att springa sommarutmaningen i september,,,,,,,jag tänkte faktiskt ta nån av sommarmånaderna, kanske juni och testa litte jogga/gå på utmaningen,,,borde ju ta ner tiden lite iallafall jämfört med snabb gång som jag gjort hit

Jag cyklar ut till mina löpmarker och får då förutom transport även igång blodomloppet. Sen springer jag lugnare första 1-1,5 km. Uppvärmningsritualer tråkar ut mig för mycket.

Jag brukar gå 5-10 min före och efter det att jag joggar oavesett om det är 4 km eller mycket längre. Jag brukar också snurra med armar, göra höga knälyft och sparka mig själv i baken. Det känns som att kroppen kommer igång då och så blir det ju lite stre

Ja, jag gör det oavsett sträckan.

Tack alla igen för svar, intressant att läsa. Nu åker jag bort några dagar och jag vet inte om jag kommer åt internet, men jag läser ikapp när jag kommer hem (om det har kommit fler svar eller andra utvecklingar av tråden).

Oavsett distansen så är mina första 10 minutrar ganska lugna...dvs uppvärmning.

Jag värmer upp ca 2-4 km oavsett vilken typ av pass jag ska köra. Farten varierar, ibland under 5-tempo, andra gånger närmare 5:30-tempo. Låter oftast kroppen bestämma.

Lite som Ellinor, jag värmer upp innan snabbdistans (som jag sällan kör) och intervaller. Samt, givetvis, inför en tävling. Men min uppvärmning är rätt kort. Vi var tre st som skulle köra intervaller på bana. Efter jogg i två varv, 800m, tänkte jag starta