Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUppvärmning i kyla?
You need to log in to create posts and topics.

Uppvärmning i kyla? Hur gör ni? Jag har noterat att jag drar iväg i på tok för hög fart när jag ska springa och det är kallt ute, helt sonika för att jag fryser så mycket. Men man kan ju inte klä på sig hur mycket som helst heller för då dör man ju av vär

Jag har försökt mycket men det som har fungerat bäst hittills är att tar en 500m-1km powerwalk istället för att börja springa. Då värms kroppen upp utan att jag gå på tok för fort i början. Nu brukar jag aldrig köra en "vettigt" uppvärmning när det är var

Men fryser du inte då? Jag fryser jättemycket men bara de första 2-3km, sen blir det rätt okej.

Tunn jacka som du tar av dig och lägger ifrån dig. Passeras på vägen tillbaka, lagom för nedvarvning.

Alla mina rundor går i cirklar eller från punkt a till punkt b, så jag skulle behöva ta med mig en extrajacka. Särskilt som det är populära "rasta hunden stråk" där jag springer, så en lämnad jacka skulle garanterat bli hundpissad med min tur...

Jag sakn

Så länge du inte börjar i sprintfart är det nog ingen skada alls. Ser ingen anledning till att inte börja direkt i träningsfart för distans.

Jag tänkte nog mer på intervaller. Då brukar jag springa fram och tillbaka (som idag), och om man planerar lite noga kommer man lagom tillbaka när det är dags för nedvärmning. Lämnade jackan på en gren i en buske vid ett populärt lunchrundestråk, och den

Alternativet är väl att värma upp inomhus på något sätt, innan man ger sig ut i kylan.

Har för mig att jag läst att skaderisken ökar ganska markant om man springer på för hårt ouppvärmd men det kanske inte stämmer? Idag försökte jag verkligen vara duktig och ta det lugnt, och då skiljde det ändå bara 17s/km mellan uppvärmningskilometrarna o

Annica,
Jag är raka motsatsen, avskyr värme och älskar kyla. Fryser sällan. Men, som du säger, kroppen mår bäst av att värmas upp innan träning och man skulle ju kunna tänka sig att värma upp inomhus, som Tobias föreslår.

Jag har börjat använda löparrygg