Quote from Funbeat user on 14 January 2014, 22:04Du är lyckligt lottad du Jenny, jag har gått och blivit en fryslort på gamla dar verkar det som för jag springer f n i Underarmour-underställ (Cold gear), softshelljacka (nån fleece-sort), R90 vindjacka, vantar, merinobuff, merinostrumpor, mössa och jag f
Du är lyckligt lottad du Jenny, jag har gått och blivit en fryslort på gamla dar verkar det som för jag springer f n i Underarmour-underställ (Cold gear), softshelljacka (nån fleece-sort), R90 vindjacka, vantar, merinobuff, merinostrumpor, mössa och jag f
Quote from Elias Engqvist on 14 January 2014, 22:05Jag undrar vad ni menar med uppvärmning här. För mig är ordet missvisande - jag "värmer upp" för att få upp pulsen, annars går pulsen direkt upp på max. Och då räcker det att jogga lite i ca 10 min. Lite kan väl frysa i början det dör man inte av!
Jag undrar vad ni menar med uppvärmning här. För mig är ordet missvisande - jag "värmer upp" för att få upp pulsen, annars går pulsen direkt upp på max. Och då räcker det att jogga lite i ca 10 min. Lite kan väl frysa i början det dör man inte av!
Quote from Catharina Brattlin on 14 January 2014, 22:20Jag joggar extra lugnt den första stunden och är, och vill vara, klädd för att frysa den tiden. Då vet jag att jag är lagom klädd resten av rundan. Tids nog ökar farten per automatik.
Fast jag älskar också kyla och fryser nästan aldrig. Inte ens i Skövde
Jag joggar extra lugnt den första stunden och är, och vill vara, klädd för att frysa den tiden. Då vet jag att jag är lagom klädd resten av rundan. Tids nog ökar farten per automatik.
Fast jag älskar också kyla och fryser nästan aldrig. Inte ens i Skövde
Quote from Funbeat user on 14 January 2014, 22:22För mig tar det åtminstone 20 minuter innan jag är uppvärmd (dvs innan pulsen är där den ska och kroppen känns redo för träning), och det gäller oavsett hur kallt eller varmt det är.
Den stora skillnaden är att drar jag iväg i för hög fart i början bli
För mig tar det åtminstone 20 minuter innan jag är uppvärmd (dvs innan pulsen är där den ska och kroppen känns redo för träning), och det gäller oavsett hur kallt eller varmt det är.
Den stora skillnaden är att drar jag iväg i för hög fart i början bli
Quote from Funbeat user on 14 January 2014, 23:57Jag har precis tagit en runda på 15km i -5 grader (och mörkret) och min puls var högt dom första 4 minuter men sen gick den till normal nivå. Jag glömde min buff hemma så det var lite kyligt i ansiktet i slutet av passet (typ 3km) men i övrigt hade jag in
Jag har precis tagit en runda på 15km i -5 grader (och mörkret) och min puls var högt dom första 4 minuter men sen gick den till normal nivå. Jag glömde min buff hemma så det var lite kyligt i ansiktet i slutet av passet (typ 3km) men i övrigt hade jag in
Quote from Funbeat user on 14 January 2014, 23:59Är också en som älskar kyla och hatar värme. Springer helst inte alls om det är varmare än 12-15 grader och använder fortfarande shorts då det inte varit mer än ett par minusgrader än. Du säger att vi är lyckligt lottade. Håller inte riktigt med då det gå
Är också en som älskar kyla och hatar värme. Springer helst inte alls om det är varmare än 12-15 grader och använder fortfarande shorts då det inte varit mer än ett par minusgrader än. Du säger att vi är lyckligt lottade. Håller inte riktigt med då det gå
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 03:53Bor i Umeå = svinkallt 8 månader/år. Mitt råd är enkelt: klä dig för den fart (den effekt) du har tänkt dig att upprätthålla när du är igång/uppvärmd/kör i den fart som passet är avsett för.
Ta inte på dig för mycket kläder. Jag tror inte heller på stegv
Bor i Umeå = svinkallt 8 månader/år. Mitt råd är enkelt: klä dig för den fart (den effekt) du har tänkt dig att upprätthålla när du är igång/uppvärmd/kör i den fart som passet är avsett för.
Ta inte på dig för mycket kläder. Jag tror inte heller på stegv
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 06:29Intervaller på vintern? Javisst, men inte om det är för kallt ute. Jag räknar med att köra mer kvantitet under vintern och inte så mycket "snabba" pass (vad nu det är). Sedan får det vara lite kallt i början av passet. Jag anpassar klädseln på ett enkelt
Intervaller på vintern? Javisst, men inte om det är för kallt ute. Jag räknar med att köra mer kvantitet under vintern och inte så mycket "snabba" pass (vad nu det är). Sedan får det vara lite kallt i början av passet. Jag anpassar klädseln på ett enkelt
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 08:01Jag springer alltid första km långsamt oavsett distans och temperatur.
På vintern brukar det bli att de två första km blir långsamma och sedan går jag upp i tilltänkt fart.Jag springer aldrig snabbpass eftersom jag inte vill blåsbälg andas i minusgrader.
Jag springer alltid första km långsamt oavsett distans och temperatur.
På vintern brukar det bli att de två första km blir långsamma och sedan går jag upp i tilltänkt fart.Jag springer aldrig snabbpass eftersom jag inte vill blåsbälg andas i minusgrader.
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 08:01Christer,
Jag menar nog som du, i min post längre upp, fast jag råkade ramla in lite för mycket på kläder i början av svaret. MEN, om man som jag vill köra uppvärmning i form av lugn jogg, då kan det vara ett problem just för att man fryser i början, pga
Christer,
Jag menar nog som du, i min post längre upp, fast jag råkade ramla in lite för mycket på kläder i början av svaret. MEN, om man som jag vill köra uppvärmning i form av lugn jogg, då kan det vara ett problem just för att man fryser i början, pga