Quote from Guest on 3 November 2010, 10:03Har väldigt väldigt långa ben, men tar för korta steg med tanke på längden. Håller på och försöker att ta ut löpsteget, men det går väl sådär. Har ni några bra tips, förutom rörelseövningar, som kan göra att man får ett utökad löpsteg? Eller gäller det ba
Har väldigt väldigt långa ben, men tar för korta steg med tanke på längden. Håller på och försöker att ta ut löpsteget, men det går väl sådär. Har ni några bra tips, förutom rörelseövningar, som kan göra att man får ett utökad löpsteg? Eller gäller det ba
Quote from Elias Engqvist on 3 November 2010, 10:13Jag ser en stor risk att du kommer att sträcka fram benet och sätta ner foten framför dig! Det är AjAj. Gör inte det! Det viktiga är att man håller en bra frekvens (uppemot 180 fotisättningar/minut) men foten ska sättas i rakt under kroppens tyngdpunkt!
Jag ser en stor risk att du kommer att sträcka fram benet och sätta ner foten framför dig! Det är AjAj. Gör inte det! Det viktiga är att man håller en bra frekvens (uppemot 180 fotisättningar/minut) men foten ska sättas i rakt under kroppens tyngdpunkt!
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 10:39Enklaste sättet att styra löpstegets längd är armpendeln. Gör du en större armpendel, blir steget automatiskt längre resp tvärtom. Längre pendelrörelse och/eller rakare arm - se på sprinters ...
Enklaste sättet att styra löpstegets längd är armpendeln. Gör du en större armpendel, blir steget automatiskt längre resp tvärtom. Längre pendelrörelse och/eller rakare arm - se på sprinters ...
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 10:45Anders, är det inte snarare frekvensen man justerar med armpendeln?
Anders, är det inte snarare frekvensen man justerar med armpendeln?
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 10:52Armpendeln? Jag hörde att man inte ska pendla med axlarna (om man vill bli snabb), men när jag försökte häromdagen gick det ju inte alls. (#) Hur påverkar armpendlandet (och axelpendlandet) själva löpstegens längd?
Armpendeln? Jag hörde att man inte ska pendla med axlarna (om man vill bli snabb), men när jag försökte häromdagen gick det ju inte alls. (#) Hur påverkar armpendlandet (och axelpendlandet) själva löpstegens längd?
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 11:30Förvisso gäller undersökningen gång, men det är intressant ändå:
"Experimental measurements of humans (n = 10) showed that normal arm swinging required minimal shoulder torque, while volitionally holding the arms still required 12 per cent more metabolic
Förvisso gäller undersökningen gång, men det är intressant ändå:
"Experimental measurements of humans (n = 10) showed that normal arm swinging required minimal shoulder torque, while volitionally holding the arms still required 12 per cent more metabolic
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 11:54Prova själva får ni se, det påverkar steglängden väldigt effektivt. Se dessutom hur ni tar i extra med armarna när ni ska springa uppför en trappa eller hoppa över ett hinder!
Prova själva får ni se, det påverkar steglängden väldigt effektivt. Se dessutom hur ni tar i extra med armarna när ni ska springa uppför en trappa eller hoppa över ett hinder!
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 11:56Ok. Äsch. Jag tänker fortsätta springa som jag gör. Why make complicated when you can do simple? 🙂
Edit: visst använder jag armarna när det går uppför. Precis som om man gick på fyra ben, fast armarna inte rör vid marken. 🙂
Ok. Äsch. Jag tänker fortsätta springa som jag gör. Why make complicated when you can do simple? 🙂
Edit: visst använder jag armarna när det går uppför. Precis som om man gick på fyra ben, fast armarna inte rör vid marken. 🙂
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 11:58I en spurt kan det vara bra att tänka på att förlänga armen o pendeln för att orka öka steglängden sista biten in mot mål. Och passera några konkurrenter:-) På ett hyfsat avspänt sätt förstås
I en spurt kan det vara bra att tänka på att förlänga armen o pendeln för att orka öka steglängden sista biten in mot mål. Och passera några konkurrenter:-) På ett hyfsat avspänt sätt förstås
Quote from Funbeat user on 3 November 2010, 12:03Ibland kör jag "tåget" med armarna (alltså att händerna kör en cirkulär rörelse som ett lokhjul)... Ser förmodligen jättefånigt ut, men jag tycker att det funkar fint för att få upp hastigheten! (t+)
Ibland kör jag "tåget" med armarna (alltså att händerna kör en cirkulär rörelse som ett lokhjul)... Ser förmodligen jättefånigt ut, men jag tycker att det funkar fint för att få upp hastigheten! (t+)