Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUtökad löpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Amanda:
Hur vet du att du tar för korta steg?

Jag fick ett mer vägvinnande steg genom att börja tänka på att springa med låren/överdelen av benet. Insåg att jag tidigare var rätt inaktiv med höfterna och "pendlade" mer från knät o neråt.
Lekte tankeleken att mina skor "satt på knäna", plötsligt blev

Tor:
Jag vet faktiskt inte. Det känns bara som det.

Som Christer skriver är det viktigaste att tänka på vad du *inte* ska göra, vilket är att översträcka steget. Det är ingen idé att tänka medvetet på att ta långa steg, det är något som kommer som en bieffekt när man tränar andra saker.

För att minska risken för att översträcka benet framåt men ändå förlänga steget är det kanske bättre att fokusera på att skjuta ifrån bra bakåt och sträcka ut på så sätt?

Marie, problemet är att om man aktivt skjuter ifrån bakåt, så kommer man automatiskt att översträcka fram det främre benet. De två benen måste balansera varandra.

Vid en viss hastighet, så är steglängden bara en fråga om hur högt man studsar. Hög studs g

Amanda, du kanske gör rätt redan som det är. Kolla vilken stegfrekvens du ligger på. Enklast är att räkna hur många steg du tar på ena foten under 30s. Man ser ofta rekommendationer på att man skall ha minst 45 (vilket motsvarar en stegfrekvens på 180, el

Klas, låter på dig som att långa steg är en omöjlighet? Så är det ju inte eftersom de löpare som är snabbast är de som har längst steg. Steglängden är inte alls bara en funktion av hur lång pendlingen är framåt/bakåt, utan beror förstås även på kraften du

"it should be obvious that there is no magic stride frequency that everyone should run. It depends on the athlete and their speed. Some rely more on stride length, while others will rely more on frequency"

http://www.scienceofrunning.com/2010/11/speed-st

Se senaste Idrott & Kunskap. Studier på topplöparna visar att bland eliten har de allra flesta maratonlöpare ungefär samma frekvens, men de snabbaste är de som har längst steglängd. Korrelationen var ganska entydig - den som klarar att hålla lite längre s