Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 12:43Och andra studier på topplöpare visar på individuella variationer.
Och andra studier på topplöpare visar på individuella variationer.
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 12:54Undersökningen gällde de 150 bästa maratonlöparna på NY maraton. Där hade de flesta en frekvens på 92 - 94, och de snabbaste löparna var de med största steglängden. Det tycker jag är ett hyfsat brett underlag för att säga att steglängd regerar.
Undersökningen gällde de 150 bästa maratonlöparna på NY maraton. Där hade de flesta en frekvens på 92 - 94, och de snabbaste löparna var de med största steglängden. Det tycker jag är ett hyfsat brett underlag för att säga att steglängd regerar.
Quote from Jonny Persson on 4 November 2010, 12:56Det är klart att steglängden avgör. Jag tror vi kan hitta tusentals löpare på Funbeat med rätt stegfrekvens men som ändå inte kommer vara bland de 150 bästa på NYCM.
Det är klart att steglängden avgör. Jag tror vi kan hitta tusentals löpare på Funbeat med rätt stegfrekvens men som ändå inte kommer vara bland de 150 bästa på NYCM.
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 13:35De svaren ni skriver verkar inte ha så mycket att göra med de källor jag hänvisade till.
De svaren ni skriver verkar inte ha så mycket att göra med de källor jag hänvisade till.
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 13:47Jo. Jag läste din länk, som sa att Bekele hade längst steg var snabbast. (Och att han hade längst steg trots att han var kortast av de tre)
Jo. Jag läste din länk, som sa att Bekele hade längst steg var snabbast. (Och att han hade längst steg trots att han var kortast av de tre)
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 13:51Då avslutar jag min inblandning i dikussionen med att jag tycker att det finns mer nyanserade slutsatser man kan dra.
Då avslutar jag min inblandning i dikussionen med att jag tycker att det finns mer nyanserade slutsatser man kan dra.
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 15:46Jag tror att vi pratar förbi varandra en del. Givet, om man håller sig till en och samma stegfrekvens, är att man springer fortare om man tar längre steg.
Sedan har jag förstått att stegfrekvensen ökar något med farten, men det är i huvudsak steglängden
Jag tror att vi pratar förbi varandra en del. Givet, om man håller sig till en och samma stegfrekvens, är att man springer fortare om man tar längre steg.
Sedan har jag förstått att stegfrekvensen ökar något med farten, men det är i huvudsak steglängden
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 16:29Man kan ju se det från andra hållet.
En sprinter tar väldigt långa steg, men försöker personen behålla detta på längre distanser så går det ej så bra.
Så steglängden minskar, men inte frekvensen lika mycket.Man erfar snart att till varje hastighet finn
Man kan ju se det från andra hållet.
En sprinter tar väldigt långa steg, men försöker personen behålla detta på längre distanser så går det ej så bra.
Så steglängden minskar, men inte frekvensen lika mycket.
Man erfar snart att till varje hastighet finn
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 16:52Att den som springer med längst steg och högst kadens vinner kommer knappast som en svår chock. Frågan är om det finns någon större mängd löpare som springer med högre kadens än 92-94, annars är den undersökningen helt värdelös för att dra några slutsatse
Att den som springer med längst steg och högst kadens vinner kommer knappast som en svår chock. Frågan är om det finns någon större mängd löpare som springer med högre kadens än 92-94, annars är den undersökningen helt värdelös för att dra några slutsatse
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 17:06Sprinters ligger ända upp till 135 i kadens. Usain Bolt ligger på 120.
Sprinters ligger ända upp till 135 i kadens. Usain Bolt ligger på 120.