Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUtökad löpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Frågan är hur många av de 150 löparna i den undersökning som alla 90-kadensfrälsta hänvisar till har en högre kadens?

Fredrik: Alla 90-kadensfrälsta?

Om vi leker med tanken att mäta steglängd och stegfrekvens på ett millopp på 30-minuterslöparna respektive 50-minuterslöparna så kan vi nog se rätt tydligt vad som påverkar farten mest.

Jag har nog ganska "normala" löpsteg för min längd tror jag. Vad nu normala egentligen innebär. Huvudsaken är att det känns bra (t+) Dock blev jag uppmärksammad på att jag inte lyfte fötterna från backen mer än det behövdes >.< Såg i en spegel-sal på idro

Mackan, precis vad jag tror oxå;-)

Anders, jag förstår inte hur du kan tolka mig som att "långa steg är en omöjlighet".

Det är enklare att förstå problematiken om man jämför steglängd vid en given hastighet.

Om du springer i en viss hastighet och varierar steglängden, så är det egentli

"Om du springer i en viss hastighet och varierar steglängden, så är det egentligen studshöjden som du varierar. Steglängen vid en viss hastighet avgörs av hur lång tid som går mellan varje landning, och det beror i sin tur på hur högt man studsar."

Nej

Anders, du måste väl ändå hålla med om att steglängden vid en viss hastighet beror helt på hur lång tid som går mellan landningarna?

Om du videofilmar dig själv på ett löpband med en viss hastighet och varierar stegfrekvensen, så kommer du nog att se att

Här har nog Klas rätt, om man tittar på rörelsen på din kropps mittpunkt då du är i luften. Förutsättningen var ju att hastigheten var given, men steglängden varierar.

Vill du hoppa längre, så måste du befinna dig motsvarande längre tid i luften. Efterso

Jag kan tycka att det finns ganska många som verkar mena att en kadens på 90 är ett självändamål. Jag är väl ganska tveksam till det, och har lite svårt att tycka att en undersökning av de 150 bästa i NY marathon är en bra grund för att påstå det, det är

Det här är en intressant undersökning i sammanhanget.

http://peakperformance.runnersworld.com/2010/08/aug-24-new-study-reports-that-shorter-strides-can-have-many-benefits.html

När försökspersonerna ökade stegfrekvensen med 10% jämfört med deras självval