Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 18:31Frågan är hur många av de 150 löparna i den undersökning som alla 90-kadensfrälsta hänvisar till har en högre kadens?
Frågan är hur många av de 150 löparna i den undersökning som alla 90-kadensfrälsta hänvisar till har en högre kadens?
Quote from Jonny Persson on 4 November 2010, 18:47Fredrik: Alla 90-kadensfrälsta?
Om vi leker med tanken att mäta steglängd och stegfrekvens på ett millopp på 30-minuterslöparna respektive 50-minuterslöparna så kan vi nog se rätt tydligt vad som påverkar farten mest.
Fredrik: Alla 90-kadensfrälsta?
Om vi leker med tanken att mäta steglängd och stegfrekvens på ett millopp på 30-minuterslöparna respektive 50-minuterslöparna så kan vi nog se rätt tydligt vad som påverkar farten mest.
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 18:54Jag har nog ganska "normala" löpsteg för min längd tror jag. Vad nu normala egentligen innebär. Huvudsaken är att det känns bra (t+) Dock blev jag uppmärksammad på att jag inte lyfte fötterna från backen mer än det behövdes >.< Såg i en spegel-sal på idro
Jag har nog ganska "normala" löpsteg för min längd tror jag. Vad nu normala egentligen innebär. Huvudsaken är att det känns bra (t+) Dock blev jag uppmärksammad på att jag inte lyfte fötterna från backen mer än det behövdes >.< Såg i en spegel-sal på idro
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 20:01Mackan, precis vad jag tror oxå;-)
Mackan, precis vad jag tror oxå;-)
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 20:09Anders, jag förstår inte hur du kan tolka mig som att "långa steg är en omöjlighet".
Det är enklare att förstå problematiken om man jämför steglängd vid en given hastighet.
Om du springer i en viss hastighet och varierar steglängden, så är det egentli
Anders, jag förstår inte hur du kan tolka mig som att "långa steg är en omöjlighet".
Det är enklare att förstå problematiken om man jämför steglängd vid en given hastighet.
Om du springer i en viss hastighet och varierar steglängden, så är det egentli
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 20:31"Om du springer i en viss hastighet och varierar steglängden, så är det egentligen studshöjden som du varierar. Steglängen vid en viss hastighet avgörs av hur lång tid som går mellan varje landning, och det beror i sin tur på hur högt man studsar."
Nej
"Om du springer i en viss hastighet och varierar steglängden, så är det egentligen studshöjden som du varierar. Steglängen vid en viss hastighet avgörs av hur lång tid som går mellan varje landning, och det beror i sin tur på hur högt man studsar."
Nej
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 20:53Anders, du måste väl ändå hålla med om att steglängden vid en viss hastighet beror helt på hur lång tid som går mellan landningarna?
Om du videofilmar dig själv på ett löpband med en viss hastighet och varierar stegfrekvensen, så kommer du nog att se att
Anders, du måste väl ändå hålla med om att steglängden vid en viss hastighet beror helt på hur lång tid som går mellan landningarna?
Om du videofilmar dig själv på ett löpband med en viss hastighet och varierar stegfrekvensen, så kommer du nog att se att
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 21:02Här har nog Klas rätt, om man tittar på rörelsen på din kropps mittpunkt då du är i luften. Förutsättningen var ju att hastigheten var given, men steglängden varierar.
Vill du hoppa längre, så måste du befinna dig motsvarande längre tid i luften. Efterso
Här har nog Klas rätt, om man tittar på rörelsen på din kropps mittpunkt då du är i luften. Förutsättningen var ju att hastigheten var given, men steglängden varierar.
Vill du hoppa längre, så måste du befinna dig motsvarande längre tid i luften. Efterso
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 21:02Jag kan tycka att det finns ganska många som verkar mena att en kadens på 90 är ett självändamål. Jag är väl ganska tveksam till det, och har lite svårt att tycka att en undersökning av de 150 bästa i NY marathon är en bra grund för att påstå det, det är
Jag kan tycka att det finns ganska många som verkar mena att en kadens på 90 är ett självändamål. Jag är väl ganska tveksam till det, och har lite svårt att tycka att en undersökning av de 150 bästa i NY marathon är en bra grund för att påstå det, det är
Quote from Funbeat user on 4 November 2010, 21:48Det här är en intressant undersökning i sammanhanget.
http://peakperformance.runnersworld.com/2010/08/aug-24-new-study-reports-that-shorter-strides-can-have-many-benefits.html
När försökspersonerna ökade stegfrekvensen med 10% jämfört med deras självval
Det här är en intressant undersökning i sammanhanget.
När försökspersonerna ökade stegfrekvensen med 10% jämfört med deras självval