Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 13:15Och det intressanta är jag knappt var trött. Jag undvek att titta på klockan så länge jag bara kunde. Sen när det var 1 km kvar tittade jag på den och fick en smärre chock och ökade i mål. Men jag hade alltså kunna sänka tiden med rätt mycket till känns d
Och det intressanta är jag knappt var trött. Jag undvek att titta på klockan så länge jag bara kunde. Sen när det var 1 km kvar tittade jag på den och fick en smärre chock och ökade i mål. Men jag hade alltså kunna sänka tiden med rätt mycket till känns d
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 13:51Henrik, det är jättekul att höra att du är nöjd med ditt kortare löpsteg.
´
Steglängden ökar ju automatiskt ju högre hastighet man har. Man flyger längre mellan varje nedslag.De flesta snabba löpare har hög stegfrekvens, men de som inte har det, skulle
Henrik, det är jättekul att höra att du är nöjd med ditt kortare löpsteg.
´
Steglängden ökar ju automatiskt ju högre hastighet man har. Man flyger längre mellan varje nedslag.
De flesta snabba löpare har hög stegfrekvens, men de som inte har det, skulle
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 15:55fick lite tankar (tänker alltid när jag åker tåg) och undrar vad det innebär att köra intervall med att först trycka på med "långa steg" o sen vila med korta steg men hålla samma tempo? Vet att min puls går ner när jag kortar ner stegen men ökar frekvense
fick lite tankar (tänker alltid när jag åker tåg) och undrar vad det innebär att köra intervall med att först trycka på med "långa steg" o sen vila med korta steg men hålla samma tempo? Vet att min puls går ner när jag kortar ner stegen men ökar frekvense
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 16:28Niklas, det som händer när du sänker stegfrekvensen markant är att du skjuter ifrån mer med knäled och/eller ankelled, som huvudsakligen verkar uppåt, dvs du skjuter ifrån mer med musklerna på framsidan av låren och med vaderna. Som plyometrisk träning av
Niklas, det som händer när du sänker stegfrekvensen markant är att du skjuter ifrån mer med knäled och/eller ankelled, som huvudsakligen verkar uppåt, dvs du skjuter ifrån mer med musklerna på framsidan av låren och med vaderna. Som plyometrisk träning av
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 18:51så med andra ord så gör min snabbhet på kort-/backsträckor med kortare steg vilar upp mig o för att sen orka längre steg. En observation från min sambo: du springer ju bara på tårna
så med andra ord så gör min snabbhet på kort-/backsträckor med kortare steg vilar upp mig o för att sen orka längre steg. En observation från min sambo: du springer ju bara på tårna
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 19:25Alberto Juantorena, kallad "El caballo". "hästen", en av alla tiders stora löpare hade ett väldigt löpsteg: www.youtube.com/watch?v=tY0JOwJO5Ek&feature=related
Alberto Juantorena, kallad "El caballo". "hästen", en av alla tiders stora löpare hade ett väldigt löpsteg: http://www.youtube.com/watch?v=tY0JOwJO5Ek&feature=related
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 21:45Jag tycker det verkar vara liten skillnad i stegfrekvens mellan honom och närmaste konkurrent. Hans långa ben gör att rörelseomfånget blir större, så han ser ut att ta större kliv än han gör, och hans långa vita strumpor gör att det syns väl.
Även Bolt
Jag tycker det verkar vara liten skillnad i stegfrekvens mellan honom och närmaste konkurrent. Hans långa ben gör att rörelseomfånget blir större, så han ser ut att ta större kliv än han gör, och hans långa vita strumpor gör att det syns väl.
Även Bolt
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 23:54Juantorena var 188 cm, och hade ett steg på 275. Har aldrig hört talas om nån världslöpare med lika långt steg, även om det kanske funnits.
Juantorena var 188 cm, och hade ett steg på 275. Har aldrig hört talas om nån världslöpare med lika långt steg, även om det kanske funnits.
Quote from Funbeat user on 7 November 2010, 12:15Anders, han kan säkert ha haft större maximal steglängd än någon annan. Steglängden är som sagt bara en konsekvens av hastighet och stegfrekvens och varierar därför ganska mycket under loppet. Jag tycker stegfrekvens är ett mer användbart mått. Jag har la
Anders, han kan säkert ha haft större maximal steglängd än någon annan. Steglängden är som sagt bara en konsekvens av hastighet och stegfrekvens och varierar därför ganska mycket under loppet. Jag tycker stegfrekvens är ett mer användbart mått. Jag har la
Quote from Funbeat user on 7 November 2010, 13:10Har ingen aning om det är ett typiskt lopp för honom. Han var aktiv samtidigt som jag började med friidrott, och hans steglängd var allmänt samtalsämne i friidrotts/löparkretsar.
(Kanske inte konstigt han tog långa steg, jag tror han började som baskets
Har ingen aning om det är ett typiskt lopp för honom. Han var aktiv samtidigt som jag började med friidrott, och hans steglängd var allmänt samtalsämne i friidrotts/löparkretsar.
(Kanske inte konstigt han tog långa steg, jag tror han började som baskets