Quote from Elias Engqvist on 8 November 2010, 10:53Det är ganska lustigt att så fort diskussionerna börjar handla om frekvens och steglängd så drar ni upp sprinters och kortdistansare som har helt andra förutsättningar än vi(?) som springer lite längre. De flesta här är väl i alla fall långdistansare?
Ff
Det är ganska lustigt att så fort diskussionerna börjar handla om frekvens och steglängd så drar ni upp sprinters och kortdistansare som har helt andra förutsättningar än vi(?) som springer lite längre. De flesta här är väl i alla fall långdistansare?
Ff
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 12:24När man vill analysera och förstå samband är det ibland effektivt att ta till extremfall, t ex sprint. Om man bara jämför närliggande data så kanske man inte hittar något mönster, men tittar man på extremfallet så brukar man tydligt se åt vilket håll en t
När man vill analysera och förstå samband är det ibland effektivt att ta till extremfall, t ex sprint. Om man bara jämför närliggande data så kanske man inte hittar något mönster, men tittar man på extremfallet så brukar man tydligt se åt vilket håll en t
Quote from Elias Engqvist on 8 November 2010, 12:29Om man ser till tex 10000m-löpare så TROR jag inte att en löpare ändrar frekvens nämnvärt under ett lopp. Farthöjningar/-sänkningar görs nästan uteslutande genom förändrande av steglängden.
Om man ser till tex 10000m-löpare så TROR jag inte att en löpare ändrar frekvens nämnvärt under ett lopp. Farthöjningar/-sänkningar görs nästan uteslutande genom förändrande av steglängden.
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 12:35Egentligen handlar det väl mest om fart, inte om sträcka. Eliten på långdistans springer lika fort som hyfsade medelmåttor på kort/medeldistans. Ett steg i 6-minuterstempo är ganska olikt ett steg i 3.30 minuterstempo, och därmed blir det inte alltid rele
Egentligen handlar det väl mest om fart, inte om sträcka. Eliten på långdistans springer lika fort som hyfsade medelmåttor på kort/medeldistans. Ett steg i 6-minuterstempo är ganska olikt ett steg i 3.30 minuterstempo, och därmed blir det inte alltid rele
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 14:09@Amanda
Jag tror kanske inte du skall korta steglängden i första hand. Utan den kommer att öka automagiskt med din fart men däremot försöka hålla en kadens som som är bra för ditt löpsteg.
Det finns mycket intressant läsning om man googlar på Pose. Och K
@Amanda
Jag tror kanske inte du skall korta steglängden i första hand. Utan den kommer att öka automagiskt med din fart men däremot försöka hålla en kadens som som är bra för ditt löpsteg.
Det finns mycket intressant läsning om man googlar på Pose. Och K
Quote from Elias Engqvist on 8 November 2010, 14:44Jorå frekvens och steglängd är rent matematiskt sammankopplade:
Om vi antar frekvensen 180 (180 fotisättningar/minut (90 m vänstern o 90 med högern)
Så får du med en viss steglängd (meter) en viss hastighet (pace: minuter/km))
0,8: 6:56
0,9: 6:10
1,0:
Jorå frekvens och steglängd är rent matematiskt sammankopplade:
Om vi antar frekvensen 180 (180 fotisättningar/minut (90 m vänstern o 90 med högern)
Så får du med en viss steglängd (meter) en viss hastighet (pace: minuter/km))
0,8: 6:56
0,9: 6:10
1,0:
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 13:10Lite fråga, tycker ni det börja bli dags att se över steglängden då jag på senaste löptävlingen över halvmarathon på 4 minuterstempo hade en frekvens på 194 steg och steglängd på 129 cm.
(1,71 centimeter från mark till hjässa)Skall väl säga att jag inte
Lite fråga, tycker ni det börja bli dags att se över steglängden då jag på senaste löptävlingen över halvmarathon på 4 minuterstempo hade en frekvens på 194 steg och steglängd på 129 cm.
(1,71 centimeter från mark till hjässa)
Skall väl säga att jag inte
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 14:44Tror inte du ska tänka så mycket på steglängden - låt den bli vad den blir när du springer så avspänt du kan. Du märker nog på förhållandet puls/fart vad som passar dig bäst på kort sikt. Mer fartträning kommer på lång sikt att yttra sig i lite längre ste
Tror inte du ska tänka så mycket på steglängden - låt den bli vad den blir när du springer så avspänt du kan. Du märker nog på förhållandet puls/fart vad som passar dig bäst på kort sikt. Mer fartträning kommer på lång sikt att yttra sig i lite längre ste
Quote from Funbeat user on 16 November 2010, 17:40Intressant, det här med steglängd och stegfrekvens...
En kille som inte bara har en udda löparkarriär, utan också ett något udda steg är Marek Poszepczynski. Har sett honom i aktion på Kungsholmen runt, och karakteriserar honom spontant som "kraftlöpare"
Intressant, det här med steglängd och stegfrekvens...
En kille som inte bara har en udda löparkarriär, utan också ett något udda steg är Marek Poszepczynski. Har sett honom i aktion på Kungsholmen runt, och karakteriserar honom spontant som "kraftlöpare"
Quote from Funbeat user on 16 November 2010, 20:22Om du följer Christers tabell kommer du att få bra sprutt på farten Thorbjörn!
Såvida han räknat och jag fattat rätt.... 😉
Om du följer Christers tabell kommer du att få bra sprutt på farten Thorbjörn!
Såvida han räknat och jag fattat rätt.... 😉