Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 09:19Jag kan mycket väl tro på det. Det gäller bara att inte generalisera och dra slutsatsen att därför ska alla springa med 10% högre kadens. Det är ungefär det misstaget jag upplever att en del gör.
Jag kan mycket väl tro på det. Det gäller bara att inte generalisera och dra slutsatsen att därför ska alla springa med 10% högre kadens. Det är ungefär det misstaget jag upplever att en del gör.
Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 10:42Vad gäller armpendling som fartreglerare:
När jag undervisat i löpteknik (vilket iofs inte hänt så ofta och är ganska länge sedan), så har jag alltid betonat bakåtrörelsen i armen. Att arbeta aktivt framåt leder, enligt min erfarenhet, bara till att man s
Vad gäller armpendling som fartreglerare:
När jag undervisat i löpteknik (vilket iofs inte hänt så ofta och är ganska länge sedan), så har jag alltid betonat bakåtrörelsen i armen. Att arbeta aktivt framåt leder, enligt min erfarenhet, bara till att man s
Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 13:57Simon: Intressant iakttagelse det här med armens bakåtpendling. För varje reaktion finns det en motreaktion, vilket i detta fall borde vara att man lyfter bakre benet snabbare. Jag tror att det kan stämma med några av dagens populära teorier, som säger at
Simon: Intressant iakttagelse det här med armens bakåtpendling. För varje reaktion finns det en motreaktion, vilket i detta fall borde vara att man lyfter bakre benet snabbare. Jag tror att det kan stämma med några av dagens populära teorier, som säger at
Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 14:30Syftet med armrörelsen är ju hålla bålen i balans. Den skapar inte fart, men den måste öka med farten för att benrörelserna ökar.
Reflexmässigt så hänger ben- och armrörelser ihop, så man kan trigga benrörelser med armrörelser. Men jag tror man ska vara
Syftet med armrörelsen är ju hålla bålen i balans. Den skapar inte fart, men den måste öka med farten för att benrörelserna ökar.
Reflexmässigt så hänger ben- och armrörelser ihop, så man kan trigga benrörelser med armrörelser. Men jag tror man ska vara
Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 15:07Fredrik, jag håller med om att man ska vara försiktig med att dra den slutsatsen att alla ska öka stegfrekvensen.
Om man gör det på rätt sätt, så tror jag alla skulle vinna på det i längden, även om det krävs mer forskning för att dra den slutsatsen säke
Fredrik, jag håller med om att man ska vara försiktig med att dra den slutsatsen att alla ska öka stegfrekvensen.
Om man gör det på rätt sätt, så tror jag alla skulle vinna på det i längden, även om det krävs mer forskning för att dra den slutsatsen säke
Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 17:02Hejsan! Ingen har tagit upp "fysikens lagar" för frekvensen i den här tråden. Att kadensen har med muskelelasticitet och energi att göra. I alla fall om man får tro på Pose-profeterna:
http://www.posecoachblog.com/2010/02/cadence.html
Rent praktiskt, så
Hejsan! Ingen har tagit upp "fysikens lagar" för frekvensen i den här tråden. Att kadensen har med muskelelasticitet och energi att göra. I alla fall om man får tro på Pose-profeterna:
http://www.posecoachblog.com/2010/02/cadence.html
Rent praktiskt, så
Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 18:07Johan,
Det kan nog ligga något i det där att man får ut mer av muskelelasticiteten med högre kadens. Men jag tycker de andra skälen vi har nämnt här väger mycket tyngre.Jag håller inte med om ditt resonemang om tyngdpunkten. Jag tror skälet till att k
Johan,
Det kan nog ligga något i det där att man får ut mer av muskelelasticiteten med högre kadens. Men jag tycker de andra skälen vi har nämnt här väger mycket tyngre.
Jag håller inte med om ditt resonemang om tyngdpunkten. Jag tror skälet till att k
Quote from Funbeat user on 5 November 2010, 23:27Mycket studs kommer oftast från att man jobbar med knäleden medan man har markkontakt. Är man en mindre vältränad löpare (i förhållande till sin vikt), behöver man flexa/sträcka mer i knäet för att få till steget. En duktigare löpare orkar ta ett längre s
Mycket studs kommer oftast från att man jobbar med knäleden medan man har markkontakt. Är man en mindre vältränad löpare (i förhållande till sin vikt), behöver man flexa/sträcka mer i knäet för att få till steget. En duktigare löpare orkar ta ett längre s
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 11:21Anders, jag håller med om att man ska undvika att jobba med knäleden, men detsamma gäller ankelleden. Det finns också forskning som visar att snabba löpare sträcker ut dessa leder mindre.
Om man ska jobba med något så så är det höftleden, dvs med rumpan
Anders, jag håller med om att man ska undvika att jobba med knäleden, men detsamma gäller ankelleden. Det finns också forskning som visar att snabba löpare sträcker ut dessa leder mindre.
Om man ska jobba med något så så är det höftleden, dvs med rumpan
Quote from Funbeat user on 6 November 2010, 13:09Beror inte löpsteget väldigt mycket vilken nivå man är på? Jag har tidigare tagit längre löpsteg och jag har blivit trött av det.. Nu bara under de senaste passen har jag börjat tänka och aktivt praktisera ett kortare löpsteg med högre frekvens. Jag känne
Beror inte löpsteget väldigt mycket vilken nivå man är på? Jag har tidigare tagit längre löpsteg och jag har blivit trött av det.. Nu bara under de senaste passen har jag börjat tänka och aktivt praktisera ett kortare löpsteg med högre frekvens. Jag känne