Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUtåtrotation av underbenet
You need to log in to create posts and topics.

Då och då ser jag löpare som har ett i mitt tycke ganska märkligt löpsteg:
hälkicken går inte rakt bakåt, utan underbenet roterar kraftigt utåt i knäleden så att foten i sitt högsta läge hamnar långt utanför kroppen. Jag har aldrig stött på några drivna l

Är det inte vanlig pronation du menar?

Jag har också sett det! Mest hos tjejer som ser ut som nybörjare. Hoppas det dyker upp någon med en förklaring.

I så fall måste det vara otroligt kraftig pronation. Jag har inte tittat på hur fotisättningen ser ut, men fötterna fladdrar långt ut åt sidorna vid varje frånskjut.

Det är inte så att de springer på lina (sätter i foten på rak linje framför sig) och därför måste kicka snett utåt och vispa med benen för att inte slå bakomvarande knä i knävecket på sig själv?

TN: Finns det ovanlig? 😉

Jag, liksom min far gjorde under hela sitt leverne, springer med utåtroterad högerfot. Ärftligt eller vad, jag vet inte. Medfött korta utåtroterare i höger skinka?

Lady: det är den bakre foten som vispar, det borde aldrig vara någon risk att den krockar med något.

Jag har ett sånt löpsteg.
Jag vet inte vad det beror på. Kanske svaga underben? Jag har en rätt rölig fotled, kanske slappnar det av och åker inåt?

Jag ställer gärna upp som studieobjekt.

Prova att springa på lina så ska du se att fötterna börjar vispa rätt ordentligt när du får upp farten 🙂

Den typen av gång ger snyggt gung i höfterna, i synnerhet om man har högklackat. Men det är inte fullt lika estetiskt tilltalande när man springer 🙂

Jag gör nästan exakt samma sak, eller försöker låta bli ska jag väl säga 🙂