Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 13:15Jag vet inte om jag anser att ett däcksbyte är att "modda" en cykel. Du byter väl däck efter vilket underlag du cyklar mest på, oavsett cykel? Sedan håller jag med Conny - det finns crossdäck som rullar förvånandsvärt bra på asfalt.
Men det verkar ju va
Jag vet inte om jag anser att ett däcksbyte är att "modda" en cykel. Du byter väl däck efter vilket underlag du cyklar mest på, oavsett cykel? Sedan håller jag med Conny - det finns crossdäck som rullar förvånandsvärt bra på asfalt.
Men det verkar ju va
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 13:17Ingen cykel är särskilt optimal för diskbråck, utom möjligtvis någon typ av liggcykel då. Borde finnas någon sjukgymnast/naprapat med erf. av cykling som du kan ringa upp och fråga angående modell.
Det viktigaste, tror jag, är dock att inställningarna ä
Ingen cykel är särskilt optimal för diskbråck, utom möjligtvis någon typ av liggcykel då. Borde finnas någon sjukgymnast/naprapat med erf. av cykling som du kan ringa upp och fråga angående modell.
Det viktigaste, tror jag, är dock att inställningarna ä
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 13:48Eftersom budgeten här är 10 kkr så betyder det att rekomendationen är att jaga rätt på en beggad CX för under 9000 kr och byta däck till något mer landsvägslikt? Detta råd till en person som inte ens visste vad en CX är? Dessutom med ett helt löst antagan
Eftersom budgeten här är 10 kkr så betyder det att rekomendationen är att jaga rätt på en beggad CX för under 9000 kr och byta däck till något mer landsvägslikt? Detta råd till en person som inte ens visste vad en CX är? Dessutom med ett helt löst antagan
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 19:52Jag är imponerad av diskussionen och ska vara mer tydlig.
Ja. Det blir mest asfalt, det är övervägande asfalt där jag bor och dessutom verkar det vara större risk med vurpor i skogen. Det kan dock vara grus också, men i betydligt mindre utsträckning.
Ta
Jag är imponerad av diskussionen och ska vara mer tydlig.
Ja. Det blir mest asfalt, det är övervägande asfalt där jag bor och dessutom verkar det vara större risk med vurpor i skogen. Det kan dock vara grus också, men i betydligt mindre utsträckning.
Ta
Quote from Berit Bengtson on 5 January 2012, 21:14Ett mer racercykel-likt alternativ till CX är den typ av cykel som ffa i England brukar kallas
Winter Training Bike (vinter innebär olika saker i olika delar av världen...)
På en sådan brukar man få plats med både 28mm däck och skärmar.Ett exempel på en
Ett mer racercykel-likt alternativ till CX är den typ av cykel som ffa i England brukar kallas
Winter Training Bike (vinter innebär olika saker i olika delar av världen...)
På en sådan brukar man få plats med både 28mm däck och skärmar.
Ett exempel på en
Quote from Funbeat user on 5 January 2012, 21:21Om jag hade haft en CX under mina diskbråcksperioder så hade den garanterat också blivit använd. Racer eller CX fungerar säkert lika bra men eftersom du ändå nämner grusväg så borde CX vara rätt val. Det du vill undvika är alltför ojämnt underlag - för de
Om jag hade haft en CX under mina diskbråcksperioder så hade den garanterat också blivit använd. Racer eller CX fungerar säkert lika bra men eftersom du ändå nämner grusväg så borde CX vara rätt val. Det du vill undvika är alltför ojämnt underlag - för de
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 23:05Idag finns cx:en med skivbroms, med fäste för pakethållare och skärmar (t.ex.surly crossceck) och i alla material som stål, aluminium och kolfiberkomposit.
Vidare kan man välja däck efter de flesta förhållanden då ramen har utrymme för detta.
Cx:en har e
Idag finns cx:en med skivbroms, med fäste för pakethållare och skärmar (t.ex.surly crossceck) och i alla material som stål, aluminium och kolfiberkomposit.
Vidare kan man välja däck efter de flesta förhållanden då ramen har utrymme för detta.
Cx:en har e
Quote from Funbeat user on 9 January 2012, 08:41Det viktigaste i det här fallet är som sagt, att gå till en cykelbutik och testa cyklarna
Det viktigaste i det här fallet är som sagt, att gå till en cykelbutik och testa cyklarna
Quote from Funbeat user on 9 January 2012, 09:18Tveksam till att "cyclocross" ofta blir synonymt med comfortracer. I så fall bör man nog vara betydligt mer specifik i sin rekomendation. Vad jag vet så finns det många CX-modeller som har en ganska strikt racegeometri.
Vill man cykla mer upprätt på en
Tveksam till att "cyclocross" ofta blir synonymt med comfortracer. I så fall bör man nog vara betydligt mer specifik i sin rekomendation. Vad jag vet så finns det många CX-modeller som har en ganska strikt racegeometri.
Vill man cykla mer upprätt på en
Quote from Funbeat user on 9 January 2012, 13:43De skönaste cyklarna jag har är mina två racers, de har nästan identiska körställningar. Racern är en bekväm cykel gjord för att cykla långt och snabbt på (H)
Sedan har jag även en cross, samma körställning som på racern, men mer flexibel.
Jag kan ha s
De skönaste cyklarna jag har är mina två racers, de har nästan identiska körställningar. Racern är en bekväm cykel gjord för att cykla långt och snabbt på (H)
Sedan har jag även en cross, samma körställning som på racern, men mer flexibel.
Jag kan ha s