Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVälja cykel
You need to log in to create posts and topics.

(OT: CX optimal pendlingscykel? En pendlingscykel är bara optimal i ett visst pendlingssammanhang. Sådana här påståenden visar ju bara hur folk ofta tittar endast på sin egen situation och pendlingssträcka. Man behöver inte vara speciellt utrustad med fan

David: Jag undrar vad din rekomendation baseras i för medicinskt kunnande? Vilken utmärkande egenskap har CX-cykelns geometri som du inte kan hitta hos någon annan cykel OCH som diskbråcksinnehavare är betjänta av?

När någon är 193 cm o väger 100 kg samt har ryggproblem så gäller det att tänka till.

Ett tips är att fundera på däck, skärmar, sittställning och ifall det ska vara kul att cykla liiiite fortare på träningsrundan.

Vad kom du fram till?

Visst är en racer bra om det bara skall cyklas landsväg sommartid, men alla racercyklar tycker inte om vuxna män på 100kg + att CX däcken med lite större luftkammare kan bidra till bra mycket mer komfort och mindre stötar för ryggen och resten av kroppen.

Vikt och längd utesluter ingen typ av cykel. En racer är snabbare på asfalt än cyklocross. Så även en "sportcykel" eller vad vi nu skall kalla dem.

Jaha, och så var det med det genomtänkta resonemanget.

Edit tycker att Conny lyckades med tankevärksamheten.

En "sportcykel" snabbare på asfalt än en CX? Skulle inte tro det. För det har väl inte pratats om förbud mot däcksbyte?

Crossdäcken jag testat (Schwalbe) rullade overkligt bra, ingen JÄTTE skillnad mot vanliga racerdäck. Och nej jag är inte en jättestark cyklist.

Det klart att man kan skaffa en CX och genast modda den för att bättre passa ens behov.

Behöver man mer "bekvämlighet" och fjädring så kan väl en racerinspirerad touringcykel med stålram vara ett alternativ. Jag vet faktiskt inte. Lika lite som ni verkli

Vad vet du om andras erfarenheter?