Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVänja kroppen med sportdryck...
You need to log in to create posts and topics.

Innan man försöker vänja sig vid sportdryck bör man övertyga sig om att man verkligen behöver sportdryck.

Jag blandar själv och har iaf aldrig haft problem med magen som jag kan härröra till sportdrycken men som -AT- sa så är det nog så att det är svårt att vänja magen vid något den inte tål.

1. Varför är det för väl många svårt att vänja sig vid sportdryck?

2. Varför måste man numera dricka sportdryck?

Varför var resultaten bättre förr för de som försökte?
De ( inkl. mig ) saknade ju mängder av de "förbättringar" som framkommit:

skor.
klä

>>Behövdes energi så fanns mat.

LOL! Fan va bra!

KG: Om man ska springa på hög intensitet så kommer kroppen ofelbart att använda sig av kolhydrater som bränsle. Du klarar dig i ca 2 h på kroppens inlagrade glykogen om du laddat rätt och trimmat fettförbränningen någorlunda, således verkar det korkat att

Lars.

Jag "sprang" ett antal marathon på enbart vatten.
Jag gick ej i väggen.
OK. Jag tog ej ut mig totalt. Sub 4h var OK.
( Totalt har jag ca. 650 )

Erik Östbye drack inte ens vatten. 2:20 pers.
Han gick ej i väggen.
Gick det OK drack han en kopp te ef

Men Kjell-Erik Ståhl och Anders Szalkai behövde dricka sportdryck precis som huvuddelen av de som springer marathon. Det är ganska svårt att argumentera mot det faktum att lagren av glykogen tar slut efter ett ca 2h (oavsett hur mkt du laddat) och att det

För att vara exakt: kolhydratlagren räcker ca 2h om man bara bränner kolhydrater, vilket är sant när man ligger kring mjölksyratröskeln och över.

Kör man lite lugnare så är det inga problem att få lagren att räcka 4h istället, men då går det ju inte lika

Kolhydratlager?

Fine, glykogenlager eller whatever. De som riskerar ta slut på en vanlig människa.