Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 20:34Kan man inte vänja sig vid sportdryck alltså?
Jag har problem med sportdryck under tävling. Ju närmare mjölksyratröskeln desto värre. På halvmaror kör jag antingen bara vatten eller lite sportdryck i början. Vid lägre intensiteter kan jag må illa om jag
Kan man inte vänja sig vid sportdryck alltså?
Jag har problem med sportdryck under tävling. Ju närmare mjölksyratröskeln desto värre. På halvmaror kör jag antingen bara vatten eller lite sportdryck i början. Vid lägre intensiteter kan jag må illa om jag
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 21:35Min först Sthlm Marathon fick jag bryta efter 3,3 mil. Först började jag må illa, sedan kräktes jag men sprang vidare. Sedan fick jag så kraftiga kramper att jag var tvungen att bryta loppet. Enligt sportläkaren Pekka Kanerva berodde det på vätske- och sa
Min först Sthlm Marathon fick jag bryta efter 3,3 mil. Först började jag må illa, sedan kräktes jag men sprang vidare. Sedan fick jag så kraftiga kramper att jag var tvungen att bryta loppet. Enligt sportläkaren Pekka Kanerva berodde det på vätske- och sa
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 21:57Funderar på om man inte normalt sätt äter socker eller söta saker, skall trycka i sig en 65% sockerblandning helt plötsligt. Inte konstigt att magen reagerar om man är någorlunda mån om sin kost.
det handlar ju inte om lågkolhydrat kost utan vanlig sund i
Funderar på om man inte normalt sätt äter socker eller söta saker, skall trycka i sig en 65% sockerblandning helt plötsligt. Inte konstigt att magen reagerar om man är någorlunda mån om sin kost.
det handlar ju inte om lågkolhydrat kost utan vanlig sund i
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 08:30Vad menar du med 65 % sockerblandning? Den sportdryck jag ibland dricker innehåller 6 % socker, vilket är mindre än i vanlig saft.
Vad menar du med 65 % sockerblandning? Den sportdryck jag ibland dricker innehåller 6 % socker, vilket är mindre än i vanlig saft.
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 08:55Förlåt. 65g socker per liter...=) Väldigt sött i alla fall
Men frågan är hur mycket får man i sig???
Säg att du får i dig en nästan full mugg per vätske station. Dessa ligger ung per 5:e km, så 4 st under en halvmara. Du får i dig kanske 1 dl sportdryck p
Förlåt. 65g socker per liter...=) Väldigt sött i alla fall
Men frågan är hur mycket får man i sig???
Säg att du får i dig en nästan full mugg per vätske station. Dessa ligger ung per 5:e km, så 4 st under en halvmara. Du får i dig kanske 1 dl sportdryck p
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 14:47Jaha, då hittade jag svaret på frågan...
http://traningslara.se/blogg/forstor-sportdrycken-ens-traningseffekt/
Jaha, då hittade jag svaret på frågan...
http://traningslara.se/blogg/forstor-sportdrycken-ens-traningseffekt/
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 15:23Om jag fattat det rätt:
Ju högre intensitet, desto större andel glukos behöver muskeln. Men, under nästan alla intensiteter förutom tokmax används både fett och socker. Du kan träna upp fettförbränningen så att större andel fett används vid en given inten
Om jag fattat det rätt:
Ju högre intensitet, desto större andel glukos behöver muskeln. Men, under nästan alla intensiteter förutom tokmax används både fett och socker. Du kan träna upp fettförbränningen så att större andel fett används vid en given inten
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 15:42Om man pratar fettförbränning så är inte det samma sak som soppatorsk. Bara att det är jobbigare, men som du har läst så tar glykogenet slut på en timma.
Dricker då sportdryck så påverkas du marginellt.
Dvs att springa längre än en timma innebär fettförbr
Om man pratar fettförbränning så är inte det samma sak som soppatorsk. Bara att det är jobbigare, men som du har läst så tar glykogenet slut på en timma.
Dricker då sportdryck så påverkas du marginellt.
Dvs att springa längre än en timma innebär fettförbr
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 17:59Snicksnack!
Snicksnack!
Quote from Funbeat user on 22 March 2010, 18:10Säljer du sportdryck David?
Säljer du sportdryck David?