Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVänja kroppen med sportdryck...
You need to log in to create posts and topics.

Tja, om du vänjer kroppen vid fettförbränning så har du en enormkälla att ösa ur. det är väl det dessa herra är bra på.
Om jag förstått det rätt så kan du träna upp ung 200 gr ytterligare glykogenförråd om du är elitidrottsman.
men om vi går tillbax till

Vad gäller 1912 års olympiad så serverades vatten, te, kaffe och citroner vid kontrollerna som låg efter 5, 15, 25 och 35 km. På den tiden så var man väldigt noga med att deltagarna inte fick i sig otillåtna substanser så dryckerna kom från stadens apotek

Tjena, har inte läst de tidigare inläggen särdelens noggrant, så ni får ursäkta om jag repeterar vad någon uttryckt.

Antagande:

- 2000 kcal glykogen vid start
- Förbränner 900 kcal per timme, där 1/3 (300 kcal) är fett
- 240 kcal tillförs varje timme

Jag satsar mina pengar på Linushästen.

Blir ju väldigt teoretiskt men som jag ser räkne exemplet så tror jag det är svårt att börja på 2000 kcal. Men det kanske är möjligt. Jag tänker att man helst inte vill sätta i sig någon tung kolhydratmat senare än 3 h innan start.

Att få i sig 240 kcal

Förresten, jag gillar Roberts skepsis till sportdrycker som fenomen. Många dricker nog sportdryck och liknande helt i onödan, speciellt på gym eller i samband med pass/klasser på samma ställe. Tränar man kortare tid än 1,5 timme tycker jag inte att man sk

Den empiriska forskningen visar på många saker som någon annan kan vara teoretisk kring.

"Att få i sig 240 kcal i timman innebär ganska precis 1 liter sportdryck i timman. Känns väldigt mycket."

Ja, jag håller med. Det är max vad man kan klara har jag hört. Men tänk på att man inte bara kan få energi från sportdryck, jag brukar själv gå på s

Prexis, det är mycket som fungerar i teorin.

På ett distanspass under vinterhalvåret så brukar jag dricka 1-1½ l vatten.
Jag äter mazariner vid krislägen och torkade aprikoser o ananas ibland.

Det fungerar bra. Vad gör ni under ett 3½-5 timmars pass?