Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVåtdräkt.....
You need to log in to create posts and topics.

vad tror ni med erfarenhet om denna - duger den att simma i "lite"?
http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20080428.p.Vatdrakt_lang

Jag köpte en Orca S2 från http://www.wiggle.co.uk för knappt 100 pund för ett par veckor sedan. Testade den första gången i lördags och jag är supernöjd. Det är lättare att simma med våtdräkten än utan..

Efter att ha simmat Vansbro två år i rad i en surfvåtdräkt så skulle i alla fall inte jag använda en sån, men det kan vara väldigt individuellt.
En Orca S2 lutar det mer åt för mig.

Kan kanske vara svårt med att hitta någon som passar i storlekar då man kan vara kort eller lång samt tjock eller smal. Orca t.ex är gjord mer för att underlätta simning medan surfarvåtdräkter inte är gjord för att lyfta armarna över axlarna på samma sätt

Ja, Maria, köp en simmardräkt i stället för en surfdräkt! Då kanske du vill använda den mera sen när du gjort klassikerloppen och börjar snegla på triathlon 😉

tack för kloka svar och reflektioner.
Tänk jag visste inte ens att det var en surf-dräkt.

(t+)

PRECIS, Sara (H)

Tycker inte om våtdräkt. Har inte simmat Vansbro förut och i övrigt väldigt lite i kallt öppet Svenskt vatten. Är jag helt tappad om jag satsar på att simma utan dräkt? Kommer jag att få köldpanik...? Simma 3 km är inget problem men kylan skrämmer mig...

Om det är kallt i vattnet blir det obehagligt. Första gången jag simmade var det 16 grader i vattnet. Då tappade man andan när man hoppade i. Andra gången var det 23 grader och hur skönt som helst att hoppa i eftersom det var närmare 30 grader i luften! V

Jag kikade på den där Orca S2-dräkten som varit på tal i någon annan tråd också men storlekstabellen stämmer inte alls överens med min kropp. Bröstmåttet är sisådär 95 cm om jag spänner mig lite men jag är då rakt inte 170 lång och 65-70 kg som är de andr

Jag tycker det var rätt skönt att ha våtdräkt förra året på Vansbro, det var 18 grader i Vanån och 17 grader i Västerdalälven (en skillnad man känner rätt tydligt faktiskt). Att simma i våtdräkt är både skönt och obekvämt tycker jag (som simmat nästan hel