Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVätskeintag vid träning
You need to log in to create posts and topics.

Sicken attityd

P -> Själva poängen med att man väljer folk slumpmässigt är för att man ska kunna generalisera för hela den populationen. Min uträkning är därför korrekt och din stämmer fortfarande med liknelsen jag gav.

Hur tror du att man får reda på hur många övervik

Tänk vad nickträning med medicinbollar ställer till med.

Jacob: Det betyder alltså att dricka regelbundet efter ett utprovat schema (=lagom många klunkar med jämna intervaller) innebär en likartad prestation som att dricka efter törst. Och då förstår jag helt plötsligt inte vad som är kärnan i diskussionen...

Lars K -> Kärnan av diskussionen handlar om de rekommendationer som finns för vätska vid träning/tävling. De som gällde på de flesta ställen under 80- och 90-talet där man påstod att törsten inte räckte till kan leda till allvarliga konsekvenser för vissa

Citerar "Om det skulle finnas personer vars törst inte räcker till så är dessa personer sällsynta undantagsfall. "

Som jag skrev tidigare i tråden, jag finner det väldigt sannolikt att det finns ett högt överlevnadsvärde i att ha en törstreflex som ungef

Anders och Jacob:

Jag hör vad ni skriver, men har svårt att förstå att ni så fullkomligt låser er vid att törstindikatorn är ofelbar i alla situationer.

Jag tror att _upplevelsen_ av törst kan variera mellan olika individer med lika vätskebalans. Föru

Hej Jacob.

"Hur tror du att man får reda på hur många överviktiga det finns i ett land?"

Bla så vägde man alla (huvudelen >95%) 18-19 åriga män och några kvinnor i ett land och utifrån detta så ja drog man vissa slutsatser.

"Själva poängen med att man

Alla män 18-19 år är verkligen inte representativt och jag kan lova dig med 100 % säkert att ingen forskare någonsin använt sig av endast den datan för att ta reda på prevalencen av övervikt i en hel befolkning.

Här har du en studie från JAMA (Journal o

Killarna på science of sports, Ross Tucker och Jonathan Dugas som själva har varit delaktiga i ett par av studierna jag länkat till publicerade idag ett inlägg kring vätskeintag som säkert kan vara intressant. Deras mentor/handledare är Tim Noakes som är