Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är på väg att köpa en vätskeryggsäck för långlopp och trail.
Finns några stycken att välja på på nätet men finns det någon butik i Stockholm där man kan känna och klämma.

Undrar också vad man ska tänka på. Vilka är de stora skillnaderna mellan de oli

Jag skulle inte våga köpa en ryggsäck utan att ha testat den, det finns bra på Naturkompaniet, Runners Store, löplabbet osv att klämma och känna på eftersom det finns så många olika modeller.

Dess värre vet jag inte så mycket om de olika modellerna i sig

Den kanske viktigaste frågan du måste ställa dig är hur stor rygga du behöver. Transportlöpning som kräver ombyte med dig, eller en bara för energi/vätska/prylar för löpturen i sig. Kommer du att passera möjlighet att fylla på vatten under dina turer, dvs

Kolla på Add Nature, de har bra utbud av både Salomon, Camelback och Osprey m.fl. och bra priser, finns på söder och inne i stan eller på nätet.

Själv har jag en mindre Camelback 1L när jag endast vill ha vatten samt mobil och kanske vantar om jag kör på

Jag har en ultraspire spry som jag är väldigt nöjd med. Vätskeblåsan räcker för 30km+ för mig åtminstone och den har fack för tabletter, skräp, mobilen etc men inte mer än så. Dvs bara det man behöver. Blåsan är av bra kvalitet och kan vändas utochin när

En ryggsäck sitter bäst fullpackad (eller med bra kompressionsremmar). Ta med dig "normal packning" och prova säcken, helst på löpband.
Om man köper en så stor säck att den aldrig blir för liten, riskerar man att ofta springa med en halvfull säck där allt

Haft min Camelbak Marathoner vest i 2 år nu och är supernöjd med den!
(Och har slängt 2 tidigare Camelbak ryggor för att de skvalpade runt för mkt på rygg/inte gillar när de skall spännas runt midjan)
Denna sitter skönt, vilket för mig innebär tight, tack

Tackar!!!
Vad bra ni är.

Många snabba svar.

Blir en shoppingrunda imorgon. Runners store, den på söder och naturkompaniet.

Jag har tre vätskeryggsäckar, där en är lite större med stålram för att komma ut från ryggen och den använder jag mest för cykling.
Den minsta är en jätteliten camelbak utan midjebälte som sitter högt. Använder jag i stort sett inte längre.
Min klara favo

Vill man ha vätskan i midjehöjd när man springer? Är det bättre?

Jag har aldrig sprungit med 2L vatten på ryggen så jag har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Kan tänka mig att man ska välja rygga efter aktivitet (löpning, cykling) och min plan är