Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVadå fotbroms...!
You need to log in to create posts and topics.

De flesta cyklarna som såldes fram till 1980 hade enbart fotbroms.
Nu har medellivslängden ökat så det finns säkert ett samband med frambromsarnas framgång.

Håller med Gary. Barn skall ha fotbroms.

Även om de verkar hantera bromsen bra så har inte barns nervfunktioner vuxit färdigt. Därför har de inte reflexen att växla från trampande ben till bromsande händer. Reflexen för dem är att benen som trampar även

Jag håller också med Gary. Barn ska ha minst fotbroms när de lär sig cykla. Några är mer mogna än andra och kan nog lära sig bromsa lite lagom med en handbroms men långt ifrån alla har den begränsningen från början.

För riktigt små barn, jo. Men när de når skolåldern är det definitivt dags för riktiga bromsar.

Hur som helst behöver vuxna lära sig att sluta använda bakbromsen hela tiden!

Jag håller med david

Som Rasmus skrev så går gränsen någon stans där runt skolåldern.

Skolan börjar man när man är 6 år. Är inte händerna väl små då? Mina barn hade absolut inte räckt till.

Dessutom är det långt ifrån alla förunnat att kunna cykla ordentligt vid 6 års ålder. Känner flera som varit nybörjare då och även några som inte kund

Skolan börjar när man är sju år, och att händerna inte räcker till är ett problem som inte har så mycket med ålder att göra. Barns händer varierar mycket i storlek även vid samma ålder. Men visst, det saknas lämpliga bromshandtag för små händer. Det är et

Förskoleklass börjar man när man är 6 år. Där jag bor är det just förskoleklass som avses när man säger att man börjar skolan.

Hej Rasmus!
Du har ju tidigare kommit med en del påståenden som vissa haft åsikter om.
Rätt eller fel men att barn, och här då 7-åringar, inte i allmänhet har mindre händer än en vuxen måste du nog backa på ändå.
Jag kan inte få din text till att du menar