Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 16:56Martin, vad menar du nu? Mitt inlägg handlar om att det är svårt att säga att en viss ålder är lagom, eftersom barns händer har olika storlek vid samma ålder. En sjuåring med stora händer skulle kunna ha lika stora händer som en tioåring med små händer.
Martin, vad menar du nu? Mitt inlägg handlar om att det är svårt att säga att en viss ålder är lagom, eftersom barns händer har olika storlek vid samma ålder. En sjuåring med stora händer skulle kunna ha lika stora händer som en tioåring med små händer.
Quote from Mats Johansson on 16 April 2008, 16:56"Problemet" är ju att vi vuxna är så barn/fotbromsfixerad...
Sätt killen (eller är det en tjej) på bilden på en cykel med fotbroms så få vi se vad som händer. Tror inte alls han känner sig bekväm med det.
Vi färgas ganska mycket av första intrycken, var
"Problemet" är ju att vi vuxna är så barn/fotbromsfixerad...
Sätt killen (eller är det en tjej) på bilden på en cykel med fotbroms så få vi se vad som händer. Tror inte alls han känner sig bekväm med det.
Vi färgas ganska mycket av första intrycken, var
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 17:01Precis. Kan jämföra med en annan övergång som riktigt små barn genomgår.
De flesta barn börjar förmodligen med en trehjuling. Trehjulingar har ingen frihjulsmekanism och ingen broms. Man bromsar genom att hålla emot på pedalerna à la fixie. Sätter man et
Precis. Kan jämföra med en annan övergång som riktigt små barn genomgår.
De flesta barn börjar förmodligen med en trehjuling. Trehjulingar har ingen frihjulsmekanism och ingen broms. Man bromsar genom att hålla emot på pedalerna à la fixie. Sätter man et
Quote from Jan Lundquist on 16 April 2008, 18:01"Men när de når skolåldern är det definitivt dags för riktiga bromsar."
Och med det kommer du som vanligt med tvärsäkra grundlösa uttalanden :@
Min yngsta har nyss lärt sig cykla, strax innan han fyllde sju år och strax efter han börjat ettan. Han är de
"Men när de når skolåldern är det definitivt dags för riktiga bromsar."
Och med det kommer du som vanligt med tvärsäkra grundlösa uttalanden :@
Min yngsta har nyss lärt sig cykla, strax innan han fyllde sju år och strax efter han börjat ettan. Han är de
Quote from Ola Jarvi on 16 April 2008, 18:08Rasmus:
Det här: "att händerna inte räcker till är ett problem som inte har så mycket med ålder att göra."
Jag tror att problemet med små händer har väldigt mycket med ålder att göra.
Men jag kan ha fel. (H)
Rasmus:
Det här: "att händerna inte räcker till är ett problem som inte har så mycket med ålder att göra."
Jag tror att problemet med små händer har väldigt mycket med ålder att göra.
Men jag kan ha fel. (H)
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 18:43Är det inte så att höger bromshandtag normalt verkar på bakhjulet på cyklar? (Så är det i alla fall på min cykel.) I så fall, varför är det så? De flesta är ju starkast i högernypan, så borde inte höger handtag verka på framhjulet där man har mest användn
Är det inte så att höger bromshandtag normalt verkar på bakhjulet på cyklar? (Så är det i alla fall på min cykel.) I så fall, varför är det så? De flesta är ju starkast i högernypan, så borde inte höger handtag verka på framhjulet där man har mest användn
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 18:56Förlåt, jag var lite otydlig i formuleringen. Jag menade naturligtvis att
"att händerna inte räcker till är ett problem som inte har så mycket med ålder att göra" snarare skulle lyda "att händerna inte räcker till är ett problem som inte har så mycket me
Förlåt, jag var lite otydlig i formuleringen. Jag menade naturligtvis att
"att händerna inte räcker till är ett problem som inte har så mycket med ålder att göra" snarare skulle lyda "att händerna inte räcker till är ett problem som inte har så mycket me
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 19:01Hej.
Det är troligen en kvarleva från växelreglaget på ramen. Växla med höger och bromsa med vänster. Men ser man till Mc så är det högerhanden som man bromsar med. Rasmus du skriver att
"Bakbromsen har ingen betydelse för maximal bromsverkan på en van
Hej.
Det är troligen en kvarleva från växelreglaget på ramen. Växla med höger och bromsa med vänster. Men ser man till Mc så är det högerhanden som man bromsar med. Rasmus du skriver att
"Bakbromsen har ingen betydelse för maximal bromsverkan på en van
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 19:13Det har att göra med att den maximala friktionen mellan däcket och marken är större än den friktion som behövs för att lyfta bakhjulet. Därför kommer alltid bakhjulet att lyfta innan bromskraften från enbart framhjulet slutar att räcka till. För att få br
Det har att göra med att den maximala friktionen mellan däcket och marken är större än den friktion som behövs för att lyfta bakhjulet. Därför kommer alltid bakhjulet att lyfta innan bromskraften från enbart framhjulet slutar att räcka till. För att få br
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 19:16Hej Rasmus.
Jag skulle vilja påstå att detta gäller även för en vanlig cykel.
"Vid en optimal inställning på bromsförsjutningen så låser sig båda däcken samtidigt vid inbromsning (låsning av däck är samma sak som att däcken slutar rulla, notera att lås
Hej Rasmus.
Jag skulle vilja påstå att detta gäller även för en vanlig cykel.
"Vid en optimal inställning på bromsförsjutningen så låser sig båda däcken samtidigt vid inbromsning (låsning av däck är samma sak som att däcken slutar rulla, notera att lås