Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVadå fotbroms...!
You need to log in to create posts and topics.

Se inlägget ovan. Vet inte om det blev ett dubbelinlägg för dig eller vad som hände...?

För maximal inbromsning måste man använda både bak och frambroms. Även om det ofta räcker med frambroms eftersom 70% av bromsverkan sitter där. Men om man ser till MC så får man en betydligt stabilare inbromsning om man använder båda däcken. Cykel skall m

Andreas, på cykel gäller inte det.

Jag vet att det kan vara svårt att visualisera, men det förändrar inte verkligheten. Verkligheten är att enbart frambromsen ger all bromsverkan man kan få på en cykel av normal typ (tandem, liggcyklar och liknande har l

Hej.

Jag är inne på att man bör nyttja både och vid en maximal bromsning. Har bara behövt göra det en gång och tyvärr hjälpte det inte till 100% då jag körde in i sidan på en bil. Men det gick inte så fort vid själva koalitions ögonblicket, så jag klarad

Rasmus - Om det du skriver stämmer skulle det innebära att du överhuvudtaget inte skulle kunna stanna din cykel med endast bakbroms.

Du gör naturligtvis precis som du vill, men din åsikt förändrar inte fysikens lagar. Det är grundläggande mekanik det handlar om.

Min "åsikt" baseras på fysikens lagar. Men visst kan du klippa i med frambromsen så att du får 100% av bromsverkan på framhjulet. Det kommer dock inte att ge en maximal inbromsning, vilket jag trodde var vad man ville uppnå.

Andreas, då har du inte förstått vad jag pratat om.

Mitt resonemang handlar enbart om varför bakbromsen inte tillför nåt till maximal inbromsning när man använder frambromsen.

Använder man ENBART bakbromsen, kan man naturligtvis stanna, men bromssträcka

Det var fullständigt solklart redan innan, det handlar om att få ner så mycket kraft som möjligt i marken. Detta görs inte i något läge då det är risk för att bli gymnast med volter på repertoaren.

Tur du inte tävlar så du drar omkull någon annan under dina fysikexperiment.