Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVadå fotbroms...!
You need to log in to create posts and topics.

*ohh*

David, det är ju maximala inbromsningar vi pratar om här. Men i vilket fall som helst, ger aldrig kombinationen frambroms+bakbroms mer bromsverkan än enbart frambroms. Därför är det i normalfallet enbart frambroms som bör användas, utom när underlaget är

Lägg ner gumpen bakom sadeln och kruta på med frambromsen. Där har du det jag menar.

Det vet man först när cykeln börja släppa och då gäller det att veta hur man får ordning på det inne i en kurva utan fysikboken i näven.
Jag bromsar oftast med bakbromsen i trånga sektorer.

Utför kör man med bägge för att inte gliiiiiiiida in i räcket.
D

Ja, självklart kan man ytterligare öka maximal bromsverkan genom att sänka och flytta bak tyngdpunkten. Det förändrar dock inget vad gäller vilken broms som ska användas.

Jo det kan du ge dig på att det gör, för om du går runt i en volt i det fallet så ska du få en fet Guldstjärna av mig. Då är det anläggning mot marken och fördelad bromsverkan som gör att du stannar innan muren.

Nej, det funkar inte så. Att flytta tyngdpunkten på det sättet är inte tillräckligt för att bakhjulet ska få nån effekt. Framhjulets friktionsreserv är för stor för det.

Det har jag en annan åsikt om.

Det får du ha! 🙂

Vad bra! Vi får hoppas att de fysikaliska lagarna är samma iaf. 🙂