Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 20:37Sen kan man faktiskt snacka hur mycket skit som helst om hur det funkar med maximal inbromsning. Där kan jag eventuellt ha fel iom däck och underlag mm mm. Det som är viktigt sa David precis. Hur använder man bromsarna när man cyklar? Går inte att vara di
Sen kan man faktiskt snacka hur mycket skit som helst om hur det funkar med maximal inbromsning. Där kan jag eventuellt ha fel iom däck och underlag mm mm. Det som är viktigt sa David precis. Hur använder man bromsarna när man cyklar? Går inte att vara di
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 20:38Hej Rasmus.
Jag säger inte att den har en stor påverkan. Men 0 är den inte. Och varför är den inte 0. Jo därför innan vi går över den kritiska punkten där vi 1. låser 2. bakhjulet lättar. Så kommer den att vara delaktig i fartreduceringen och därmed påve
Hej Rasmus.
Jag säger inte att den har en stor påverkan. Men 0 är den inte. Och varför är den inte 0. Jo därför innan vi går över den kritiska punkten där vi 1. låser 2. bakhjulet lättar. Så kommer den att vara delaktig i fartreduceringen och därmed påve
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 20:57Hej Rasmus. (detta är vv (värdelöst vetande) för den som inte tycker sånt här är kul)
Du verkar vara insatt i det där med uträkningar och sådant. Om jag inte är helt ute och cyklar så lär man kunna räkna ut detta på följande sätt vid en körning i tex en
Hej Rasmus. (detta är vv (värdelöst vetande) för den som inte tycker sånt här är kul)
Du verkar vara insatt i det där med uträkningar och sådant. Om jag inte är helt ute och cyklar så lär man kunna räkna ut detta på följande sätt vid en körning i tex en
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 20:58Nja, Rasmus har rätt om friktionen är tillräckligt hög. Vid maximal inbromsning.
Nja, Rasmus har rätt om friktionen är tillräckligt hög. Vid maximal inbromsning.
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 22:35Jo, P, vid maximal inbromsning är bidraget faktiskt noll. En riktigt skicklig cyklist skulle till och med kunna bromsa lite kraftigare genom att låta bakhjulet helt lyfta från marken mot slutet av inbromsningen. I praktiken blir det inte riktigt noll för
Jo, P, vid maximal inbromsning är bidraget faktiskt noll. En riktigt skicklig cyklist skulle till och med kunna bromsa lite kraftigare genom att låta bakhjulet helt lyfta från marken mot slutet av inbromsningen. I praktiken blir det inte riktigt noll för
Quote from Lena O on 16 April 2008, 23:12Kör jag i klungan och behöver dutta lite då o då för vilken orsak det nu är, använder jag alltid bakbroms, mest för att det är det jag tittar på hos cyklisten framför mig när det känns lite tight och osäkert i klungan, och "om" cyklisten bakom mig gör det
Kör jag i klungan och behöver dutta lite då o då för vilken orsak det nu är, använder jag alltid bakbroms, mest för att det är det jag tittar på hos cyklisten framför mig när det känns lite tight och osäkert i klungan, och "om" cyklisten bakom mig gör det
Quote from Funbeat user on 16 April 2008, 23:16Ja, för all del, som fartjusterare är ju bakbromsen lika god som frambromsen. Det är för att stoppa, eller snabbt/kraftigt få ner farten som man ska använda frambromsen.
Ja, för all del, som fartjusterare är ju bakbromsen lika god som frambromsen. Det är för att stoppa, eller snabbt/kraftigt få ner farten som man ska använda frambromsen.
Quote from Funbeat user on 17 April 2008, 07:47Hej Rasmus.
Den tid omedelbart innan detta inträffar så är min uppfattning att även bakhjulet kommer att påverka inbromsningen, inte mycket men påverka, samt detta även förutsätter att framhjulet inte glider mot underlaget. Den enda gång när jag har prov
Hej Rasmus.
Den tid omedelbart innan detta inträffar så är min uppfattning att även bakhjulet kommer att påverka inbromsningen, inte mycket men påverka, samt detta även förutsätter att framhjulet inte glider mot underlaget. Den enda gång när jag har prov
Quote from Mattias Johansson on 17 April 2008, 07:48Hur många cyklister klarar av att bromsa så exakt med framhjulet att man får nollverkan bak?
Då är det väl bättre att som rutin bromsa med båda. Antingen så hjälper den eller ej. Spelar mindre roll om man nyper 100 % med frambromsen. Spelar i a f delvis r
Hur många cyklister klarar av att bromsa så exakt med framhjulet att man får nollverkan bak?
Då är det väl bättre att som rutin bromsa med båda. Antingen så hjälper den eller ej. Spelar mindre roll om man nyper 100 % med frambromsen. Spelar i a f delvis r
Quote from Funbeat user on 17 April 2008, 07:57Alltså, vill ni inte tro på vad jag säger så slipper ni. Jag har förklarat hur verkligheten ser ut. Bakbromsen är totalt överflödig så länge frambromsen fungerar och är säker att använda med hänsyn till underlaget. Däremot fyller den fortfarande en funkti
Alltså, vill ni inte tro på vad jag säger så slipper ni. Jag har förklarat hur verkligheten ser ut. Bakbromsen är totalt överflödig så länge frambromsen fungerar och är säker att använda med hänsyn till underlaget. Däremot fyller den fortfarande en funkti