Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är bara att anordna ett lopp för liggcyklar om de inte är reglementsenliga i triathlon eller UCI-lopp.

Som sagt, om det är ett motionslopp faller det argumentet, eftersom det då saknas ett formellt tävlingsmoment (att folk sen i praktiken tävlar på många motionslopp är en helt annan fråga). De prestandafördelar en liggcykel har är då betydelselösa. Det han

Säkerhet?
Kom ihåg att det inte bara är arrangören och förbundet som har synpunkter om, åsikter om och _erfarenheter_ av om vad som är säkert eller inte.

Om liggcykeln har prestandafördelar ska den bara tävla mot andra liggcyklar tycker jag. I min värld tävlar jag mot de andra motionärerna i de motionslopp som jag ställer upp i.

Det är därför läge för dig att anordna ett motionslopp med alla dessa olika klasser liggcykelklassen, geologklassen, segwayklassen och glöm inte kanotklassen

Edit rättade till namnet

Säkerheten påverkas inte av en liggcykel om drafting inte är tillåten.

Det beror på föraren.

Jim, i konsekvensens namn bör man då dela upp i prestandaklasser efter de övriga cyklarna. Kärringhojklassen, triathlon/tempocykelklassen, hybridcykelklassen, räsercykelklassen, osv...

För tredje gången - är det ett motionslopp utan formellt tävlingsmome

Om drafting inte är tillåten så kommer alltså aldrig flera liggcyklar i närheten av varandra? Intressant...
Din åsikt är dock inte lika relevant som t.ex. länsstyrelsens och polisens.

Vad gör en diskussion om motionslopp i triathlonforumet förresten?

David, precis som för alla andra cyklar. Jag bevittnade Kalmar Triathlon förra året, och såg då en cyklist (på "vanlig" cykel) som hade skorna fast i pedalerna från start men misslyckades med att få i fötterna vid utfarten. Han vinglade till kraftigt när