Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad behöver jag träna?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har under ett par år bara lustlöpt och testat nya lopp; 6-timmars, Lidingöloppet 30K och marathon, utan krav på prestation eller några tider och fixat dem helt OK. Vi kommer nog alla till det stadiet nån gång ibland. 🙂

Men, nu är jag motiverad att

Fullständigt omöjlig fråga, precisera dina mål (sträckor, tider och tävlingsdatum) och ge en träningsbakgrund: km/v, andel högintensivt, andel "alternativträningspass" (inte en halvamaratid och en peakpuls) - så kanske nån med mer tid kan ge nån fingervis

Frida, min fråga var seriös, även om Du lyckades både missförstå och raljera över den.

Den dagen jag hinner springer 15-20 mil per vecka kommer aldrig att hända, eftersom jag, förutom träningen, också har ett liv utanför den.

Jag hoppas iaf att få tips

Ok nu fick vi veta, 30km/v och kan tänka dig öka. Öka så mkt du kan på den sifffran, givetvis med successiv ökning och ibland en lättare vecka. Strunta i pulsen, kolla på hastigheten. Ett långt lugnt, ett hårt, 1-2 återhämningspass.
Ökning km: 30-33-36-4

Sylvia: Jag tror faktiskt det beror på vilken distans eller vilket lopp du vill bli bättre på.

Jag kan bara utgå från mig. Jag brukar "lustspringa" många olika sorters lopp. Hittills har det varit allt från 5 km-lopp till fjällmaror. Nästa år tänker jag

3 mil i veckan är för lite för en seriös löpsatsning. Lägg på 2 kvalitetspass i veckan - intervall, backe, fartlek - så att du kommer upp i minst 50 km. Obs att detta är veckosnitt över året så om du tänker vara sjuk, löpledig eller liknande så bör du kan

Sylvia, vad är dina styrkor och svagheter som löpare? Vad är dina personbästa på distanser från 5km och uppåt? Man kanske kan se en trend att du är långsam på 5km och skulle må bra av lite mer snabbhet och intervaller?

Snittpuls på 171 när man springer i 6:23 tempo låter inte bra tycker jag med tanke på din låga vilopuls. Jag anser det är en indikation på ett stressat system och om du inte kände dig lite sjuk eller stressad på jobbet så verkar din kropp inte alls gilla

Min gissning är att det handlar om tre delar i denna ordning:
1) Det mentala - tror du på att njuta av trötthet? Är din drivkraft tillräckligt stor för att delvis lämna det du kallar lustlöpning?
2) Öka mängden - fler har varit inne på det. För att undvik

Pulsen kan rätt använd hjälpa en hel del, både i lopp och träning. Om du inte hellre vill se dig som en "erfaren löpare" och tror att du blir det genom att kasta pulsbältet 😉