Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad ger intervallträning?
You need to log in to create posts and topics.

Bakgrund:
Idag joggar jag ca 3,1 km utan problem, håller då en hastighet på 8,3 km/h.
Jag tror jag klarar 5 km också, men då blir jag såklart tröttare. Fixade 5 km vid 2 tillfällen under höstterminen (ena i augusti och andra i oktober tror jag), men efter

Det kommer garanterat ge Dig träningsvärk iaf. 🙂

Ärligt? Glöm intervaller som formande pass. Satsa hellre på kontinuitet i Din löpträning och öka försiktigt på distanserna istället. Eller tiden Du springer totalt. Sträva efter 3 löppass i veckan.

Ta t

Håller med Sylvia helt och hållet.

Lägg gärna till lite bålstabilitet, tåhävningar och kanske ett konditionspass på cyckel eller liknande.

Hej Sylvia 😉

Instämmer med de föregående talarna. Jag tror att det är ganska stor skaderisk om du ger dig på intervallträning redan. Vill du ha lite tuffare konditionsträning redan nu kan du istället prova att gå på ett spinningpass. Det blir ju ett slags intervallträ

Bra råd det där med bålstabilitet mm Du fick Bullen.

Tänkte precis nämna att fortsätt för allt i världen Dina F&S-pass, som jag ser att Du går på. Den dagen jag slutade med mina gruppträningspass och enbart sprang (kombinerat med gymträning, förvisso) b

...men ändå...försök att kanske en gång i veckan att springa så att du blir *rejält* trött, för att sen vila ordentligt efteråt förstås! För att förbättra dig måste du (som iofs Sylvia skriver) öka nånting. Jag tycker du ska öka farten lite.

Jag tycker distansen måste komma först hos en rookie. Alltid!

Finns ingen anledning att pressa farten så här i början. Risken är betydligt större för div skador och att det blir så bökigt att lusten försvinner.

Trött blir man ändå, som nybörjare på löp

Jag håller med föregående om att det är bättre att pressa på distansen lite än att öka farten. Farten kommer av sig själv om man vill det eller inte, men distansen måste man bestämma sig för att öka.

Hej där!
Håller med Sylvia och lars, fartlek, core för bålen och lite styrketräning med tåhäv, knäböj/ grodhopp och gärna lite armhävningar och chins för ryggen.
Ps: Glöm inte bort att träning ska vara roligt.
Keep it up.

Ok tack alla för svar. Då tränar jag "rätt" redan idag då 🙂

Jag kör oftast 2 gympapass i veckan, det ena är core-inriktad medelgympa och det andra är stationsgympa nånstans mellean medel- och intensiv-nivå.

Jag har ju hittills struntat i farten och kö