Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:08Intervaller ger snabbare resultat än långa pass. Problemet med långa pass är att man fastnar i samma tempo, för att bli snabbare måste man springa snabbare. Och det måste man göra på kortare sträckor.
Dvs för att kunna springa 10km, måste man först klara
Intervaller ger snabbare resultat än långa pass. Problemet med långa pass är att man fastnar i samma tempo, för att bli snabbare måste man springa snabbare. Och det måste man göra på kortare sträckor.
Dvs för att kunna springa 10km, måste man först klara
Quote from Catharina Brattlin on 14 March 2010, 20:16Fast, Stig, tycker Du på fullt allvar att någon, som i dagsläget springer 3 km i väldigt moderat tempo är redo för 15/15-intervaller? Eller 70/20?
Jag tycker inte det. Konditionen förbättras för en nybörjare oavsett intervaller eller ej. Och det snabbt.
Fast, Stig, tycker Du på fullt allvar att någon, som i dagsläget springer 3 km i väldigt moderat tempo är redo för 15/15-intervaller? Eller 70/20?
Jag tycker inte det. Konditionen förbättras för en nybörjare oavsett intervaller eller ej. Och det snabbt.
Quote from Elias Engqvist on 14 March 2010, 20:28Jag menade egentligen följande - Prova att anstränga dig lite mer - jag är "rädd" att du inte blir tillräckligt trött. Är man ovan att idrotta så vet man inte riktigt vad trött är! (Med all respekt Bullen!) För att bli bättre måste man stressa kroppen lit
Jag menade egentligen följande - Prova att anstränga dig lite mer - jag är "rädd" att du inte blir tillräckligt trött. Är man ovan att idrotta så vet man inte riktigt vad trött är! (Med all respekt Bullen!) För att bli bättre måste man stressa kroppen lit
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:39Som jag har förstått det förbättrar sig nybörjare tillräckligt bra utan intervaller, eftersom kroppen blir stressad redan vid lugn löpning. När den sen har vant sig vid det så måste man däremot börja lägga in högre fart för att bli snabbare.
Sen förstår
Som jag har förstått det förbättrar sig nybörjare tillräckligt bra utan intervaller, eftersom kroppen blir stressad redan vid lugn löpning. När den sen har vant sig vid det så måste man däremot börja lägga in högre fart för att bli snabbare.
Sen förstår
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:41Bullen! ditt uppläg är bra (t+)
Det farligaste man kan göra är att öka för mycket och för fort. Detta gäller både distans och tempo. Det leder bara till skador i längden.
Och presis som pärlan sa innan "träning skall vara rolig" jobbig ibland men rolig
Bullen! ditt uppläg är bra (t+)
Det farligaste man kan göra är att öka för mycket och för fort. Detta gäller både distans och tempo. Det leder bara till skador i längden.
Och presis som pärlan sa innan "träning skall vara rolig" jobbig ibland men rolig
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:42Jag håller på Sylvia till 100%.
Givetvis är det bra att ibland variera sin hastighet,
speciellt när man är pigg.
Då är det lättast att hitta tempon som ger glädje om dock för så kort tid så man blir lite besviken.
men man får lust att pröva igen.Jag är
Jag håller på Sylvia till 100%.
Givetvis är det bra att ibland variera sin hastighet,
speciellt när man är pigg.
Då är det lättast att hitta tempon som ger glädje om dock för så kort tid så man blir lite besviken.
men man får lust att pröva igen.
Jag är
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:43Sylvia> Alla efter sin förmåga. Att springa i 15s är inget som tar kål på någon. Däremot ger det snabbhet i benen och ökad styrka. För det är styrka och teknik som behövs för att klara längre sträckor.
Att klara 3km nätt och jämnt, för att öka till 5km g
Sylvia> Alla efter sin förmåga. Att springa i 15s är inget som tar kål på någon. Däremot ger det snabbhet i benen och ökad styrka. För det är styrka och teknik som behövs för att klara längre sträckor.
Att klara 3km nätt och jämnt, för att öka till 5km g
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:50Jag håller också helt med att det är bättre att bygga distans i början. Intervallträning har mycket stor risk att ge skador om man inte först byggt upp så att man tål den. Med distanspass så förbereder man leder för att tåla mer, man förbättrar syreupptag
Jag håller också helt med att det är bättre att bygga distans i början. Intervallträning har mycket stor risk att ge skador om man inte först byggt upp så att man tål den. Med distanspass så förbereder man leder för att tåla mer, man förbättrar syreupptag
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:52Stig: "Att springa i 15s är inget som tar kål på någon."
Jag tror att 15s-intervaller kan vara bland det mest slitsamma du kan göra.
Stig: "Att springa i 15s är inget som tar kål på någon."
Jag tror att 15s-intervaller kan vara bland det mest slitsamma du kan göra.
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 20:54Bygg distans först!!
Om man har sin nuvarande kapacitet på ca 3km blir det inte många meter kvar till intervall om man först skall värma upp och sedan varva ner.
Bygg distans först!!
Om man har sin nuvarande kapacitet på ca 3km blir det inte många meter kvar till intervall om man först skall värma upp och sedan varva ner.