Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad ger intervallträning?
You need to log in to create posts and topics.

Och alla svenska medborgare klarar nog 5km.
Tyvärr har du helt fel.

Det gör inte 10% oavsett fart.

Nolla trippmätaren och se hur långt du kommer på 5K.
Därefter tänk på dina 100 närmaste grannar eller så och försök gissa hur många som skulle klara det.

Stig: Jag skulle snarare kalla det för fartlek, det som barn gör. Rätt passande namn.

Bra.
Gösta Olander ( Gunder Häggs tränare ) hade säkert kollat barnen.
Det var han som myntade ordet fartlek.

Inte fasiken har de intervallprogram att följa.

Bullen.
Du har en väldigt bra inställning till dig själv.
Skall bli kul att följa dina framsteg

K-G: Ja jag skrattar ofta och japp jag jublar ibland också 😀

Nu kastar jag mig handlöst in i denna diskussionen med!

Men jösses... s k i p p a intervallerna!

Som nybörjare vill man inte börja med intervaller och nybörjare det är inte du i dig själv utan din kropp som varken är van vid längre distanser eller framf

Jag skulle vänta i ett par månader med intervaller. Fartlek och stegringslopp räcker.

Om drygt ett år kan du köra ultratriathlon.

Med vanlig distansträning kan man gå ut på ett pass och bara njuta av naturen. Och med tiden njuta av hur bra kroppen mår, hur skönt det känns. Det är en fantastisk känsla när man kör ett långpass och man kommer tillbaka starkare i kropp och själ. När man

Men jag kanske menar fartlek när jag säger intervaller? Det verkar som att det är 2 olika saker och jag kanske inte har rätt definition när jag skriver intervaller.

Vad är då fartlek? Och vad är stegringslopp?

Man måste också ta hänsyn till att många här är endorfinberoende och all form av träning - även tråkig sådan - ses ju därför som en belöning. Innan man nått detta saliga tillstånd så är det himla viktigt att det är kul, vilket flera ju redan har framhålli