Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad ger intervallträning?
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker också att intervaller är roligare. Har inga problem att springa 5x1000m, medan 5000 på ett bräde känns mentalt jobbigt.

Därför gillar jag orientering. Man får springa jättefort och sedan måste man stanna och läsa kartan. Och när man är i mål h

Oj vad det är många som är rädda för varierad fart i träningen! Det är ju inte så att Bullen precis har börjat löpträna. Enligt presentationen börjades detta våren 2009. Så att öka på farten lite,lite,lite är nog ingen större fara.

Att springa 10 minuter

Jag kan tänka mig att om man springer alltför enformigt och alltför sakta alltför länge så stelnar senor/muskelfästen lite så att om man börjar sent med ökad fart så blir dessa muskelfästen irriterade och kanske onda!?

Fast nu spekulerar jag lite

När barn lär sig springa är det ju inte direkt så att de börjar med att lunka en mil innan de springer så fort de kan i 20 meter. Inte heller de barn som tränar friidrott i organiserad form börjar med långdistans i lågt tempo.

Hård intervallträning är ju

Bullen promenerar, går/springer, lufsar, joggar.
Mycket varierande.
Mycket bra upplägg.

Utanför tråden diskuteras här:
Stenhårda intervaller,(#)
Enformiga långpass.(#)

Intervaller kan varieras, blir det tillräckligt ostrukturerat blir det fartlek med be

Varför blir ostrukturerade intervaller fartlek? Om man har strukturerad fartlek blir det då intervaller?

Finns det nån sorts fart-polis i skogen? 😉

-Det bor nog en liten tids- och prestationspolis inom de flesta av oss oavsett nivå 😉

Helt rätt Anders.

Det är väl också som att gå på slak lina.;)

Varför blir ostrukturerade intervaller fartlek?
Det är liksom definitionen på fartlek.

Om man har strukturerad fartlek blir det då intervaller?
Ja. Fartlek ÄR intervaller.

Stig: Ja du skulle se vilka fartkameror som älgarna har nu för tiden 😀