Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 18:01Hej igen!
För att få bättre ork och orka med en tempohöjning finns det nog inga genvägar. Det är intervallträning som gäller. Det finns olika former av intervall syftet är att ge en pulsökning under en vis tid och sedan vila och upprepa detta x antal gång
Hej igen!
För att få bättre ork och orka med en tempohöjning finns det nog inga genvägar. Det är intervallträning som gäller. Det finns olika former av intervall syftet är att ge en pulsökning under en vis tid och sedan vila och upprepa detta x antal gång
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 18:28Intervallträning är det som gäller. Bättre med många korta pass med hög fart, än långa pass med låg fart. Du får bättre kondition och bättre löpteknik. Man springer automatiskt bättre när man springer fort än långsamt.
Och dessutom får du bättre konditio
Intervallträning är det som gäller. Bättre med många korta pass med hög fart, än långa pass med låg fart. Du får bättre kondition och bättre löpteknik. Man springer automatiskt bättre när man springer fort än långsamt.
Och dessutom får du bättre konditio
Quote from Catharina Brattlin on 14 March 2010, 18:35Bullen, Du gör helt rätt. Lämna intervallerna tills Du har uppnått lite längre distanser och börjat springa regelbundet 3 ggr/v. Kondition tränar Du oavsett intervaller eller ej. Snabbheten kommer så småningom, och vill Du därefter spetsa km-tider, så kan
Bullen, Du gör helt rätt. Lämna intervallerna tills Du har uppnått lite längre distanser och börjat springa regelbundet 3 ggr/v. Kondition tränar Du oavsett intervaller eller ej. Snabbheten kommer så småningom, och vill Du därefter spetsa km-tider, så kan
Quote from Magnus Gelang on 14 March 2010, 18:36Hmm, nu får man ju olika bud,,,,kan ni inte vara överens 😀
Hmm, nu får man ju olika bud,,,,kan ni inte vara överens 😀
Quote from Catharina Brattlin on 14 March 2010, 18:42Lita på mig och andra, Bullen. Du är nybörjare och klarar, enligt egen utsago, strax över 3 km utan problem. 5 km har Du bara sprungit två ggr.
Ingen med lite sunt förnuft rekommenderar en nybörjare intervaller.
Lita på mig och andra, Bullen. Du är nybörjare och klarar, enligt egen utsago, strax över 3 km utan problem. 5 km har Du bara sprungit två ggr.
Ingen med lite sunt förnuft rekommenderar en nybörjare intervaller.
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 18:42Håller med Sylvia, först en hyfsad distansförmåga. Naturlig intervall kanske kan passa sedan. Lägg in en tempohöjning var 5:e eller 10:e minut. Ibland bara 15 sekunder varje gång, ibland lite längre. Stanna aldrig. Om du inte orkar springa emellen rycken
Håller med Sylvia, först en hyfsad distansförmåga. Naturlig intervall kanske kan passa sedan. Lägg in en tempohöjning var 5:e eller 10:e minut. Ibland bara 15 sekunder varje gång, ibland lite längre. Stanna aldrig. Om du inte orkar springa emellen rycken
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 18:49Jag tycker att Dählie var några klasser bättre än Fredriksson.
Jag tycker att Dählie var några klasser bättre än Fredriksson.
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 18:50Med så många som svarar kan du glömma ( alla kan glömma ) att få homogena svar.
Intervaller kan ge dig träningsvärk, men än värre skador.
Det närmaste intervallträning du bör köra är enligt oss ( stryk oss - ersätt med mig ) ickesåsnabba:
Pröva då och
Med så många som svarar kan du glömma ( alla kan glömma ) att få homogena svar.
Intervaller kan ge dig träningsvärk, men än värre skador.
Det närmaste intervallträning du bör köra är enligt oss ( stryk oss - ersätt med mig ) ickesåsnabba:
Pröva då och
Quote from Håkan Öhling on 14 March 2010, 18:56Nån sa att träningen skall vara rolig, det tycker jag är det mest viktiga. Om man sen tycker att det blir lite roligare med intervaller så jättebra. Intervaller kan ju vara spring 4 min och gå 1 min. Behöver ju inte alls vara maxfart.
Nån sa att träningen skall vara rolig, det tycker jag är det mest viktiga. Om man sen tycker att det blir lite roligare med intervaller så jättebra. Intervaller kan ju vara spring 4 min och gå 1 min. Behöver ju inte alls vara maxfart.
Quote from Funbeat user on 14 March 2010, 19:19Man behöver absolut inte ligga och nöta i ett och samma tempo hela passet för att undvika skador - intervaller kan som bla Torbjörn skriver vara mindre jobbiga också.
När jag började springa var drömmen att orka milen under 60 min. Det var lögn i h-e, me
Man behöver absolut inte ligga och nöta i ett och samma tempo hela passet för att undvika skador - intervaller kan som bla Torbjörn skriver vara mindre jobbiga också.
När jag började springa var drömmen att orka milen under 60 min. Det var lögn i h-e, me