Quote from Funbeat user on 20 March 2010, 19:27P. Dahl, jag är lite nyfiken om hur du gjorde med vevlagret. Jag antar att det är det moderna typen med externt lager. Behövde du slippa av (glömmer den svenska termen för "facing" ) vevlagerboet, eller var sidorna plana och parallella nog som det var.
P. Dahl, jag är lite nyfiken om hur du gjorde med vevlagret. Jag antar att det är det moderna typen med externt lager. Behövde du slippa av (glömmer den svenska termen för "facing" ) vevlagerboet, eller var sidorna plana och parallella nog som det var.
Quote from Funbeat user on 20 March 2010, 20:12Det var inga problem. Jag var övertygad om att jag hade fransk gänga på lagret eftersom härket var fransk. Sen blev jag tipsad om att fransmännen gick över till brittisk gänga kring -80 eller nåt.
Så jag började leta efter fyrkantslager i webbutikerna. På
Det var inga problem. Jag var övertygad om att jag hade fransk gänga på lagret eftersom härket var fransk. Sen blev jag tipsad om att fransmännen gick över till brittisk gänga kring -80 eller nåt.
Så jag började leta efter fyrkantslager i webbutikerna. På
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 08:00Planfräsa är uttrycket. De flesta LBS som har racer kan ordna det.
Annars har ShimaNO fortfarande 4-kantslager av lite sämre kvalitet.
Jag kör med Campa för att få ISO som inte JIS-ShimaNO har till europeiska vevar. Det skiljer lite i vinkel på axelytorna
Planfräsa är uttrycket. De flesta LBS som har racer kan ordna det.
Annars har ShimaNO fortfarande 4-kantslager av lite sämre kvalitet.
Jag kör med Campa för att få ISO som inte JIS-ShimaNO har till europeiska vevar. Det skiljer lite i vinkel på axelytorna
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 08:14Jag är lite rädd för att planfräsa.
Det är gammaldags med "lugs and dropouts". Inne i "boet" har de olika rören (chainstays, down tube, top tube) lötts in. De har inte svetsats direkt på utan "stoppats i". Det gör att det inte finns en stor yta med hela
Jag är lite rädd för att planfräsa.
Det är gammaldags med "lugs and dropouts". Inne i "boet" har de olika rören (chainstays, down tube, top tube) lötts in. De har inte svetsats direkt på utan "stoppats i". Det gör att det inte finns en stor yta med hela
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 08:23lugs and dropouts"= Muffar och Gaffeländar(fram&bak)
"bottom bracket"= Vevlager
"chain and seat stays"= Kedjestag och Diagonalstag
Enligt mina definitioner.....http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=cykelns-delar
lugs and dropouts"= Muffar och Gaffeländar(fram&bak)
"bottom bracket"= Vevlager
"chain and seat stays"= Kedjestag och Diagonalstag
Enligt mina definitioner.....
http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=cykelns-delar
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 16:00Här är skelettet till mitt kommande projekt:
BILD:http://www.minegen.net/cyclic/images/Pl%E5tren%20ram.jpgOch hur den såg ut innan lacken strippades men med alla ebayinförskaffade delar vid provmontering:
BILD:http://www.minegen.net/cyclic/images/Provmo
Här är skelettet till mitt kommande projekt:
BILD:http://www.minegen.net/cyclic/images/Pl%E5tren%20ram.jpg
Och hur den såg ut innan lacken strippades men med alla ebayinförskaffade delar vid provmontering:
BILD:http://www.minegen.net/cyclic/images/Provmo
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 16:05Kör du våtlack eller pulverlack?
Kör du våtlack eller pulverlack?
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 16:08Blir våtlack (2-komp) hos en lokal billackerare. Hade nog lite tur med det - han är gammal cyklist själv, så han förstod vad det var frågan om.
Slipgrund, svart bakgrund, Red Rocket metallic, klarlack. Vi får se hur det blir.
Blir våtlack (2-komp) hos en lokal billackerare. Hade nog lite tur med det - han är gammal cyklist själv, så han förstod vad det var frågan om.
Slipgrund, svart bakgrund, Red Rocket metallic, klarlack. Vi får se hur det blir.
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 17:01Behåller du kromet i sann 70-talsstil?
Behåller du kromet i sann 70-talsstil?
Quote from Funbeat user on 21 March 2010, 18:21Såklart.
Såklart.