Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är en enda person.
Kenyaner springer som små långt.
Från och till skolor etc..

Född 1938 sprang jag 1953 som 15-åring 3K.
Vad hände?

Skolläkaren ringde mina föräldrar och talade om att om jag fortsatte med detta "vansinniga" så skulle jag gå en fört

Just nu pratas det bara om östafrikaner. För några år sen var det Marocko som var hetast. Marockaner har knappast fler gener gemensamma med kenyaner än med syd/centraleuropéer, ändå har vi inte så jättemånga italienska eller franska långdistansare av värl

Mjölk dricks även i Västafrika, populärt att ha i kaffet.
I Indien är mjölk (yoghurt & smör) på sina håll ett baslivsmedel.
"Landet som flyter av mjölk och honung"? Känns det igen?
Enkelt uttryck kan man säga att där förutsättningarna att försörja sig på

Thomas: Intressant artikel, tack.

Nu börjar detta bli intressant med många kloka inlägg kors & tvärs. Om - jag skriver om - människor i en region har haft fördel av att vara bra löpare tillräckligt länge så är en genetisk förklaring möjlig. Detta bygger

Det jag skrev ovan är det som jag kommer i håg från ett tv-program som jag såg för ungefär 10 år sedan. Jag har för mig om att det var ett reportage i ett program som hette vetenskapens värld.

Jag gjorde en sökning på nätet nu och hittade en recension o

För att en anlag skall förädlas genetiskt behöver man nog inte ha direkt fördel av just det anlaget, det kan mycket väl vara en bieffekt av ett annat viktigare anlag. Tex behöver inte vara löpning per se som gynnas utan en viss kroppstyp som råkar vara gy

Ja eller de som är attraktivast. Hjälper inte att vara kåt om ingen vill med en. Framgång är attraktiv. Hälsa är attraktiv, oftast.

Bert-Inge: Sånt som de tar upp i den recentionen är rimligen hyfsat lätt att få genomslag på under de rätta förutsättningarna - Mycket intressant och tack för länken!

Det är inte trycket att vara bra löpare som gjort vissa kenyaner möjligen lite lite lämpligare. Urvalet har nog istället varit värmetålighet, anpassning till hög höjd, och kanske anpassning till viss typ föda

Om att vara en duktig och framgångsrik löpare visar sig vara en bra strategi i termer av framgång på andra områden, försöker fler bli bra löpare ... detta ökar beundran för de duktiga löparna och ökar deras "poäng", sociala krediter, lite spiller också på