Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Viss saker som ökat våra möjligheter till överlevnad i ett arktiskt klimat _kan_ ha gått ut över vår potential till löpning, oavsett distans, relativt t ex de östafrikanska grupper som brukar vara framgångsrika. Kan. Måste inte.
Däremot törs jag rätt lätt

Tycker rent allmänt att påstådda genetiska skillnader tenderar att blåsas upp i diverse trådar. Vissa yttre attribut, ja. Men 85% av den genetiska variationen finns inom resp. etnisk grupp. Återigen, att springa långt, fort eller ha snygga (eller funktion

Precis. De flesta snabba svenskar blir fotbollsspelare. I Jamaica blir de sprinters.

Jag trodde de flesta snabba svenskar blev tevespelare...

AT: Det är möjligt, men hur snabba de kunde blivit vet vi inget om...

Eskimåer och masajer är rätt olika. Det är klart det finns en rad genetiska skillnader. Eskimåer lagrar fettet som sälar runt hela kroppen, medan masajer lagrar fettet på baken eller magen som kameler. Det handlar om anpassning till ett kallt resp. ett va

Biten vägde 72-73kg när han gjorde 2:10

Jag såg ett tv-program för sådär 10 år sedan om ett danskt forskarteam som skulle försöka hitta anledningen till varför kenyanerna var så bra på långdistanslöpning jämfört med danskar.

Dom gjorde ett försök där de tog ett antal kenyanska och danska ungdo

Men fotboll är inte precis någon krävande konditionsidrott.
Zlatan klarar runt 6-7 km på 1½ timme plus rast.

Kanske bättre än ingen fotboll alls. 🙂