Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I diskussionen om kenyaner ovan bör man komma ihåg att det inte är kenyaner generellt som är bra att springa långt utan endast en folkgrupp av flera i landet som är bra på långdistanslöpning. Denna folkgrupp har bevisligen de genetiska förutsättningarna a

Inget av detta är förstås i närheten av att förklara varför svensk löpning försämrats jämfört med sig själv. Men ändå intressant diskussion. Jag vet inte om man automatiskt kan säga att det är "självklart" att det ligger genetiska förklaringar bakom en vi

Just läst igenom alla inlägg och min teori är att vi i Sverig är lata och inte har tålamod nog för att bli tillräckligt bra. Så enkelt är det! Kunskap och talanger finns!

Jag är också inne på det där med den genetiska variationen inom etniska grupper. Långdistanslöpning (som tävlingssport) är försvinnande litet i Sverige i de lägre åldrarna. I Kenya (eller delar av Kenya) är det däremot sporten nr 1, vilket innebär att så

@ Johan R & Bert-Inge: Fullt möjligt men osannolikt. Trodde jag tills nu.

Fler paralleller finns, t.ex. Norra Europas vuxna befolkning där många inte är laktosintoleranta, anses bero på kosten och urvalet under ~1000 år. Mycket intressant Dansk studie! I

Svenskar blir bra på en massa annat. Granskar man de bästa inom varje idrott så finner man att de allra flesta har börjat i väldigt unga år med sin sport. Det gäller även löpare.

Men hur många svenskar uppmuntrar sina små telningar till att springa lång

Ni själva då?

Född i en familj + släkt.
Absolut noll löpare exklusive en.
Jag har kollat.

Är den ende som "kunnat" springa.
Varför?
Genetiskt för min del tror jag noll på.

Influenser utifrån tror jag däremot på.

Om jag har "genetiska" muskler så är de

För er som vill grotta ner i varför öst afrikaner är så bra på långdistans löpning finns här en intressant artikel:

http://ukpmc.ac.uk/ptpmcrender.cgi?aid=1383971&blobtype=pdf

@ Mikael Är precis som du säger att en del anser det vara barnmisshandel att

Ytterligare förvirring: flera folkgrupper i östafrika dricker mycket mjölk som bas i kosten. Så att bara nordbor tål mjölk är sannolikt en väldig förenkling

Thomas: Läsvärd artikel. Tack för länken.

Eftersom jag har studerat det här med arv och genetik ganska så ingående så är jag väldigt skeptisk till att man använder sådana förenklingar till att förklara idrottslig prestation, naturligt löpsteg osv.

De s