Quote from Guest on 9 December 2011, 12:33Hej!
Min första tråd här =)
Undrar om någon vet vad man tränar bäst på löpbandet? jag håller på att träna inför sthlm maran 2012 och har 4 löppass i veckan. Undrar om man kan byta ut 1 eller 2 pass i veckan såhär under vintern mot löpbandspass? eller fö
Hej!
Min första tråd här =)
Undrar om någon vet vad man tränar bäst på löpbandet? jag håller på att träna inför sthlm maran 2012 och har 4 löppass i veckan. Undrar om man kan byta ut 1 eller 2 pass i veckan såhär under vintern mot löpbandspass? eller fö
Quote from Elias Engqvist on 9 December 2011, 12:43Definitivt intervallpass isf. Intervallhastigheten är ju lätt att ställa in på bandet och dessutom är det inte lika tråkigt som ett långpass på band.
Definitivt intervallpass isf. Intervallhastigheten är ju lätt att ställa in på bandet och dessutom är det inte lika tråkigt som ett långpass på band.
Quote from Funbeat user on 9 December 2011, 12:54varför vill du flytta pass till löpband?
Är det för att du vill slippa väder och vind så är det väl bäst att köra långpassen på löpband och ta kortare passen ute när man slipper utsättas för väder så långa stunder.
-Jesper
varför vill du flytta pass till löpband?
Är det för att du vill slippa väder och vind så är det väl bäst att köra långpassen på löpband och ta kortare passen ute när man slipper utsättas för väder så långa stunder.
-Jesper
Quote from Jonny Persson on 9 December 2011, 12:56Jag röstar också på intervallpass eller fartlek för där passar löpbandet kanonbra.
Korta snabbdistanser tycker jag också fungerar bra på bandet.
Med bra ovan syftar jag på hur skallen reagerar på löpbandet för många av oss.
Jag röstar också på intervallpass eller fartlek för där passar löpbandet kanonbra.
Korta snabbdistanser tycker jag också fungerar bra på bandet.
Med bra ovan syftar jag på hur skallen reagerar på löpbandet för många av oss.
Quote from Funbeat user on 9 December 2011, 13:02Tanken är att slippa väder och vind + mörker såhär på vintern. Annars föredrar jag ute alla dagar i veckan =)
Förlorar man mycket tekniskt/uthållighetsmässigt av att köra 1-2 pass på bandet ist för att köra ute? Dvs komemr jag vara sämre förberedd pga a
Tanken är att slippa väder och vind + mörker såhär på vintern. Annars föredrar jag ute alla dagar i veckan =)
Förlorar man mycket tekniskt/uthållighetsmässigt av att köra 1-2 pass på bandet ist för att köra ute? Dvs komemr jag vara sämre förberedd pga a
Quote from Funbeat user on 9 December 2011, 13:03Jag vill alltså inte byta ut om jag förlorar massor på det rent löpmässigt...
Tack för svaren so far btw! =)
Jag vill alltså inte byta ut om jag förlorar massor på det rent löpmässigt...
Tack för svaren so far btw! =)
Quote from Jonny Persson on 9 December 2011, 13:05Jag skulle inte vilja påstå att du är sämre förberedd genom att flytta in några pass. En av Sveriges bästa maratonlöpare springer väldigt många av sina pass på löpbandet under vintern.
Jag skulle inte vilja påstå att du är sämre förberedd genom att flytta in några pass. En av Sveriges bästa maratonlöpare springer väldigt många av sina pass på löpbandet under vintern.
Quote from Elias Engqvist on 9 December 2011, 13:05Största nackdelen tekniskt sett med löpband är väl att det blir supermonotont. Fötterna får minimal träning mtp att man ändå springer. Därför tycker jag att det är bra om de längre passen går utomhus - gärna på ojämna skogsstigar!
Största nackdelen tekniskt sett med löpband är väl att det blir supermonotont. Fötterna får minimal träning mtp att man ändå springer. Därför tycker jag att det är bra om de längre passen går utomhus - gärna på ojämna skogsstigar!
Quote from Funbeat user on 9 December 2011, 13:12Brukar inte få värk av löpning men fick det efter mitt pass på 10 km i förrgår...då jag sprang efter att det snöat och det var lite halt.
Där jag bor bli ju skog ltie svårt såhär på vintern då det antingen är gyttja, snö, eller spårat för längdskidor å
Brukar inte få värk av löpning men fick det efter mitt pass på 10 km i förrgår...då jag sprang efter att det snöat och det var lite halt.
Där jag bor bli ju skog ltie svårt såhär på vintern då det antingen är gyttja, snö, eller spårat för längdskidor å
Quote from Funbeat user on 9 December 2011, 13:16Är det inte läskigt att köra maxintervaller på löpband, jag hade nog varit rädd för att ramla av... Får pröva någon gång då gymmet är tomt. 😉
Är det inte läskigt att köra maxintervaller på löpband, jag hade nog varit rädd för att ramla av... Får pröva någon gång då gymmet är tomt. 😉