Quote from Guest on 13 May 2011, 23:08OBS: Ta detta som ett kåseri 🙂
Kan vi veteraner ärligt säga att vi vet hur en löparnybörjare har det när vi inte varit nybörjare på flera årtionden.
Minns vi hur känsliga fötterna var innan fotsulorna fick krokodilhud.
Nybörjaren frågar vad man gör me
OBS: Ta detta som ett kåseri 🙂
Kan vi veteraner ärligt säga att vi vet hur en löparnybörjare har det när vi inte varit nybörjare på flera årtionden.
Minns vi hur känsliga fötterna var innan fotsulorna fick krokodilhud.
Nybörjaren frågar vad man gör me
Quote from Tony Olsson on 13 May 2011, 23:18Ju mer jag läst om löpning och praktiskt tillämpat denna sköna träningsform desto mer inser jag vad lite vi egentligen vet om den. Som novis letar man efter de enkla sanningarna medan veteranen sedan länge insett att det inte finns några gyllene hastighet
Ju mer jag läst om löpning och praktiskt tillämpat denna sköna träningsform desto mer inser jag vad lite vi egentligen vet om den. Som novis letar man efter de enkla sanningarna medan veteranen sedan länge insett att det inte finns några gyllene hastighet
Quote from Funbeat user on 14 May 2011, 07:09Om man jämför detta i arbetslivet så var det en klok man som sa till mig en gång att med tiden så ersätter man kunskapen med kompetens. Kompetens kan man inte läsa sig till som många teoretiker tycks tro, utan den förskansar man sig med användandet av kun
Om man jämför detta i arbetslivet så var det en klok man som sa till mig en gång att med tiden så ersätter man kunskapen med kompetens. Kompetens kan man inte läsa sig till som många teoretiker tycks tro, utan den förskansar man sig med användandet av kun
Quote from Funbeat user on 14 May 2011, 08:27Veteranen springer på känsla....och struntar i pulsspann, vilopuls, tröskelfarter, procent av maxpuls hit och procent av maxpuls dit....ja, absolut!!
Men....plötsligt (i allafall när man inte bara är veteran utan börjar bli ärrad veteran) börjar kroppen
Veteranen springer på känsla....och struntar i pulsspann, vilopuls, tröskelfarter, procent av maxpuls hit och procent av maxpuls dit....ja, absolut!!
Men....plötsligt (i allafall när man inte bara är veteran utan börjar bli ärrad veteran) börjar kroppen
Quote from Funbeat user on 14 May 2011, 12:33Du har rätt i att det är svårt att ge råd då man själv för länge sen glömt hur det var att vara nybörjare. Då jag undervisade på Chalmers minns jag det som en enorm fördel att själv behövt kämpa med den kurs man skulle undervisa i bara året innan. Efter e
Du har rätt i att det är svårt att ge råd då man själv för länge sen glömt hur det var att vara nybörjare. Då jag undervisade på Chalmers minns jag det som en enorm fördel att själv behövt kämpa med den kurs man skulle undervisa i bara året innan. Efter e
Quote from Funbeat user on 14 May 2011, 13:14"Kunskap är självupplevd, allt annat är information" har någon sagt och jag tycker att det ofta stämmer.
Man kan läsa och diskutera jättemycket men det är först när man själv går in i väggen på ett långpass som man riktigt förstår vad det handlar om.
Ko
"Kunskap är självupplevd, allt annat är information" har någon sagt och jag tycker att det ofta stämmer.
Man kan läsa och diskutera jättemycket men det är först när man själv går in i väggen på ett långpass som man riktigt förstår vad det handlar om.
Ko
Quote from Funbeat user on 14 May 2011, 13:44Jo, det var ju länge ända sättet att lära sig förr. Sem kom skrivkonsten...
Jo, det var ju länge ända sättet att lära sig förr. Sem kom skrivkonsten...
Quote from Funbeat user on 14 May 2011, 13:46En närliggande fråga är vem som egentligen är nybörjare. Den verklige nybörjaren - som inte alls har någon träningserfarenhet och som nyss kravlat sig upp från soffan - blir ofta frustrerad när han/hon läser om någon som kallar sig nybörjare men undrar hu
En närliggande fråga är vem som egentligen är nybörjare. Den verklige nybörjaren - som inte alls har någon träningserfarenhet och som nyss kravlat sig upp från soffan - blir ofta frustrerad när han/hon läser om någon som kallar sig nybörjare men undrar hu
Quote from Catharina Brattlin on 14 May 2011, 16:06Det är det som är den stora konsten - att kunna förmedla kunskap till totala nybörjare fast det är årtionden sen man själv var ny. Alla har inte den förmågan och de ska givetvis inte ens försöka att bistå med hjälp. De har glömt hur det var att vara ny.
Det är det som är den stora konsten - att kunna förmedla kunskap till totala nybörjare fast det är årtionden sen man själv var ny. Alla har inte den förmågan och de ska givetvis inte ens försöka att bistå med hjälp. De har glömt hur det var att vara ny.
Quote from Funbeat user on 14 May 2011, 17:11Nybörjare var det länge sen jag var och enligt vissas definition kanske jag aldrig varit det. Har nog mer eller mindre sprungit hela livet.
Men som skidåkare får man ju lite nybörjarkänsla varje vår när man startar om löpningen. Kanske ont i benhinnor, t
Nybörjare var det länge sen jag var och enligt vissas definition kanske jag aldrig varit det. Har nog mer eller mindre sprungit hela livet.
Men som skidåkare får man ju lite nybörjarkänsla varje vår när man startar om löpningen. Kanske ont i benhinnor, t