Quote from Elias Engqvist on 15 May 2011, 11:20En annan aspekt av detta, som jag tänkte på nyligen, är att nybörjaren vet inte egentligen vem det är som ger råd. Är det en erfaren löpare som "kan allt" eller är det en annan nybörjare som bara har läst en hel del böcker (eller andras råd) eller bara an
En annan aspekt av detta, som jag tänkte på nyligen, är att nybörjaren vet inte egentligen vem det är som ger råd. Är det en erfaren löpare som "kan allt" eller är det en annan nybörjare som bara har läst en hel del böcker (eller andras råd) eller bara an
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 12:00Ett bra råd är ett bra råd, oavsett vem som ger det. Och vice versa. Börjar man värdera råd tex efter hur fort en person springer maraton, då är man helt fel ute.
Ett bra råd är ett bra råd, oavsett vem som ger det. Och vice versa. Börjar man värdera råd tex efter hur fort en person springer maraton, då är man helt fel ute.
Quote from Catharina Brattlin on 15 May 2011, 12:08Christer, Du har en poäng där. I de fallen är det nog lättare att ta till sig råd och kunna bedöma deras "riktighet" om man själv har lite baskunskaper kanske?
Sen kan man vinkla det lite. Man kan själv vara nybörjare i löpning men ändå riktigt vass och
Christer, Du har en poäng där. I de fallen är det nog lättare att ta till sig råd och kunna bedöma deras "riktighet" om man själv har lite baskunskaper kanske?
Sen kan man vinkla det lite. Man kan själv vara nybörjare i löpning men ändå riktigt vass och
Quote from Elias Engqvist on 15 May 2011, 14:38Magnus, du förstod inte. Det är klart att ett bra råd är ett bra råd, och med erfaren menar jag inte snabb (förstås) utan en som vart med länge och har erfarenhet av träning, skador, lopp mm.
Vad jag menar är förstås att om nån på forumet ger ett råd så
Magnus, du förstod inte. Det är klart att ett bra råd är ett bra råd, och med erfaren menar jag inte snabb (förstås) utan en som vart med länge och har erfarenhet av träning, skador, lopp mm.
Vad jag menar är förstås att om nån på forumet ger ett råd så
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 14:58Christer, du förstod inte mitt svar.
Oavsett om man springer snabbt, långt eller har hållit på länge, så har nybörjaren ingen större glädje av att veta detta. Råden blir inte bättre eller sämre för det.
Hur skulle du själv vet vem som hade "rätt", i dit
Christer, du förstod inte mitt svar.
Oavsett om man springer snabbt, långt eller har hållit på länge, så har nybörjaren ingen större glädje av att veta detta. Råden blir inte bättre eller sämre för det.
Hur skulle du själv vet vem som hade "rätt", i dit
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 15:11Fast däremot är det väl ganska självklart att det är enklare att avgöra ifall någons råd rent generellt är bra eller dåligt om man vet vilka kunskaper och erfarenheter rådgivaren har.
Fast däremot är det väl ganska självklart att det är enklare att avgöra ifall någons råd rent generellt är bra eller dåligt om man vet vilka kunskaper och erfarenheter rådgivaren har.
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 15:12Annars brukar träningskalender och frågor-svar i forumet vara avslöjande.
Annars brukar träningskalender och frågor-svar i forumet vara avslöjande.
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 15:18Det måste väl vara svårt för alla att bedöma om det är ett gott råd eller inte. Alla som frågar något frågar väl för att de inte vet svaret. Eller? 🙂
Betr råd om skador, egenvård, gissningar om diagnoser etc kan man nog utgå ifrån att den som ger sådan
Det måste väl vara svårt för alla att bedöma om det är ett gott råd eller inte. Alla som frågar något frågar väl för att de inte vet svaret. Eller? 🙂
Betr råd om skador, egenvård, gissningar om diagnoser etc kan man nog utgå ifrån att den som ger sådan
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 15:35Jesper, tja, om du enkelt kan avgöra vem som har störst kunskaper och erfarenhet om den specifika frågan, är det tveksamt om du inte redan själv har bildat dig en uppfattning om vad som är "rätt". Och då behöver du ju inte fråga. 🙂
Jesper, tja, om du enkelt kan avgöra vem som har störst kunskaper och erfarenhet om den specifika frågan, är det tveksamt om du inte redan själv har bildat dig en uppfattning om vad som är "rätt". Och då behöver du ju inte fråga. 🙂
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 15:46Nej, jag håller inte på med cirkelresonemang när jag tar emot råd av någon. De gånger jag behöver be om råd konsulterar jag någon jag vet har rätt kunskap och erfarenhet inom ämnet, svårare än så är det inte.
Nej, jag håller inte på med cirkelresonemang när jag tar emot råd av någon. De gånger jag behöver be om råd konsulterar jag någon jag vet har rätt kunskap och erfarenhet inom ämnet, svårare än så är det inte.