Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVar i Sverige finns det 50m- bass …
You need to log in to create posts and topics.

anders om man har fel så är det bra om man rätta till. Men jag var inte fel.

jag sa vid international mästerskap att det ska var jämn djup och:

FR 3.3 Depth: 2 Metres (minimum); 3 metres recommended

som gäller för OS, VM, EM osv

titta man på alla un

Sedan undrar jag vad som är minimidjup för att folk ska klara säkra voltvändningar? 2 m så är man rätt säker på att ingen sparkar i (tar fart från)botten iaf.

jag 177cm och jag klara voltväning i högfart på 0,8-1,0m. i växjö på grund sidan är det lite mer än 1.0 tror jag. jag ska kolla hur djup det är ikväll och ber någon att kolla hur djup min huvud är och posta igen.

kolla man på FINA reglar

FR 2.4.1 E

Kan inte se vad man ska ha att vinna på att ta i botten och skjuta ifrån. Då får man ju frånskjutet och kraften riktad uppåt istället för framåt.

iceman när du kom upp mot 27s /50m och kör en voltvändning sen kan du kommentera om vad man ska vinna på att skjuta ifrån djupare.

när man simma snabbt in i vändning vatten bakom dig följa med. om du vända och hålla kroppen på ytan måste du simma genom

En aspekt på djupet hörde eller läste jag om i samband med något simmästerskap för ett antal år sedan. Det optimala förhållandet sades vara när den tryckvåg nedåt mot botten som åstadkoms av armisättning och armtagets inledning studsar mot botten och åter

stämmer.....och ofta prata man om en snabb bassäng. det har att göra med geometri på bassäng, samt vatten kvalitet, luft och temp.

Det är väl ngt liknande som ligger bakom kravet på en fri bana på var sida? Ingen ska störas eller hjälpas mer än de andra av "skvalpet" mot sidorna?

Nu var det inte att skjuta ifrån djupare som jag ifrågasatte, utan varför man skulle ha något att vinna på att skjuta ifrån botten istället för från väggen?

eftersom man få inte att skjuta ifrån botten misuppfattat jag din fråga.

om man under en lopp måste stanna och stå upp, få du inte skjuta ifrån utan du ska flytta upp och sedan simma.

du få inte heller drag på linor om du vila på en av de. få du släppa