Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför är der så tungt??????
You need to log in to create posts and topics.

Jag fattar inte varför är det så tungt att jogga i naturen... landsvägen...När jag joggar i löpbandet c:a 2-3 km då behöver jag inte gå ngt där mellan, men när jag ska jogga i landsvägen orkar jag ingenting??? Är det bara jag som känner så eller??????? Ja

Kan det vara så att du springer för fort när du inte har löpbandet som håller farten?

asfalt är ju rätt hårt jämfört med ett löparband, fjädrar inte tillbaka på samma sätt...

Det är mycket som påverkar. Det finns små backar som man knappt ser, men de känns! Jag tror också på tidigare inlägg om vilken fart du håller. På löpbandet ser du inte din fart visuellt på samma sätt.

Jag vet inte hur du gör när du springer på löpband.. är absolut ingen expert på det själv men det finns ett par saker som skiljer, har jag förstått enligt forumen här. Dels kan löpbandet vara dåligt kalibrerat så att du tror att du springer fortare på det

Tack snälla Evely och alla andra, jag ska försöka nästa gång att "löpa" en viss tid och sedan gå och "löpa" igen. Få se om det hjälper.Tack och kram/Maire(t+)

Ljusstolparna är bra sätt att alltenera.
Spring 2 stycken.
Gå 1 stycken.
Upprepa

Vid löpning på löpband så har du ingen fartvind. Detta gör en hel del. Man har mätt detta i labb och kommit fram till att man minst behöver en lutning på 1 till 2 för att få samma grundmotstånd som fartvinden ger en vindstilla dag. Sedan påverkar ju givet

För mig är det även en mental skillnad. På löpband vet jag exakt hur jag ligger till i tid och hur mycket som är kvar men ute gör jag inte det på samma sätt. Tillsammans med allt annat som nämnts så blir det tyngre då.

På löpband följer man med.
I motionsspåret måste man själv dra.