Quote from Guest on 8 November 2009, 19:40Jag har inte löptränat så värst länge, men under några veckor har jag konstant hållt på nu. Var och varannan gång jag är ute och springer så får jag nästan alltid håll efter ca 1,5-2,5 km... Varför är det så?? Det gör fruktansvärt ont, det riktigt hugger
Jag har inte löptränat så värst länge, men under några veckor har jag konstant hållt på nu. Var och varannan gång jag är ute och springer så får jag nästan alltid håll efter ca 1,5-2,5 km... Varför är det så?? Det gör fruktansvärt ont, det riktigt hugger
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 19:50Värmer du upp ordentligt? Har du ätit för tätt inpå? Springer du för snabbt - åter igen - inte värmt upp tillräckligt?
Värmer du upp ordentligt? Har du ätit för tätt inpå? Springer du för snabbt - åter igen - inte värmt upp tillräckligt?
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 19:58Kramp i diafragman sägs det. Fortsätt träna så försvinner det så småninm ju bättre form du får. 🙂
Kramp i diafragman sägs det. Fortsätt träna så försvinner det så småninm ju bättre form du får. 🙂
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 20:24Brukade ofta få håll när jag började springa. Men jag märke att det lättar om man sänker tempot lite och tänker mer på andningen. Börja inte hyperventilera eller andas högt upp i lunrna (lätt att göra när det gör ont). Fortsätt andas lugnt och andas med m
Brukade ofta få håll när jag började springa. Men jag märke att det lättar om man sänker tempot lite och tänker mer på andningen. Börja inte hyperventilera eller andas högt upp i lunrna (lätt att göra när det gör ont). Fortsätt andas lugnt och andas med m
Quote from Fredrik Närenfors on 8 November 2009, 20:30Eller så plockar du bara upp en sten och knyter högerhanden hårt runt den och fortsätter att springa.
Eller så plockar du bara upp en sten och knyter högerhanden hårt runt den och fortsätter att springa.
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 20:36Monika du har nog rätt...dvs ett typiskt nybörjarsymtom. Visst... jag har oxså haft "håll" men kommer inte ihåg när det var...ca 40 år sedan liksom. Jättebra råd att träna lite långsammare håller jag nog med om...Å den här vetenskapliga förklaringen av al
Monika du har nog rätt...dvs ett typiskt nybörjarsymtom. Visst... jag har oxså haft "håll" men kommer inte ihåg när det var...ca 40 år sedan liksom. Jättebra råd att träna lite långsammare håller jag nog med om...Å den här vetenskapliga förklaringen av al
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 20:39Jo, krama sten i handen funkar till viss del också. Har allt testat det. Gamla inarbetade råd inte att förkasta.
Jo, krama sten i handen funkar till viss del också. Har allt testat det. Gamla inarbetade råd inte att förkasta.
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 20:41Får också håll. Nästan jämt. Är det inte i "magen" så är det i axeln. Ibland är det bådeoch. Jag flaxar med armarna, lägger mig på backen och gör situps, klämmer på en sten/kotte, sänker farten, drar några djupa andetag.
Sällan nåt hjälper. Fruktansvärt i
Får också håll. Nästan jämt. Är det inte i "magen" så är det i axeln. Ibland är det bådeoch. Jag flaxar med armarna, lägger mig på backen och gör situps, klämmer på en sten/kotte, sänker farten, drar några djupa andetag.
Sällan nåt hjälper. Fruktansvärt i
Quote from Fredrik Närenfors on 8 November 2009, 20:42Det finns faktiskt en tråd här på Funbeat nånstans där vi diskuterade just detta med att knyta högerhanden. Det kom upp en hel del intressanta belägg för att det hände nåt fysiskt med diafragman som fick hållet att släppa. Ni som är intresserade kan ju le
Det finns faktiskt en tråd här på Funbeat nånstans där vi diskuterade just detta med att knyta högerhanden. Det kom upp en hel del intressanta belägg för att det hände nåt fysiskt med diafragman som fick hållet att släppa. Ni som är intresserade kan ju le
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 20:43hmm, ja jag tycker det är knepigt...
Nog för att jag inte är så vältränad, men jag har alltid haft problem med att få hemska hållsmärtor även under tider då jag varit vältränad..
Men diafragman infinner sig inte i den höjd jag brukar få ont...får ont omkr
hmm, ja jag tycker det är knepigt...
Nog för att jag inte är så vältränad, men jag har alltid haft problem med att få hemska hållsmärtor även under tider då jag varit vältränad..
Men diafragman infinner sig inte i den höjd jag brukar få ont...får ont omkr