Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför går det trögt?
You need to log in to create posts and topics.

Hej. I maj var jag med i en tävling och sprang milen på 51 min. Då träna jag bara lite sådär, sprang 4-8 km ett par gånger i veckan. Nu vill jag klara milen under 50 min på en tävling i sep. Har hittat ett träningsprogram på Helsingborgs IF hemsida där ma

Då du tränar hårt kan det kännas som du blir sämre o sämre - du tränar ner dig. Om du skulle vila 2-3 dagar och sen göra ett testlopp på tex 10km så skulle du (troligen) upptäcka att du blivit bättre.

(Fan, jag kommer snart att sno Davids motto: Träning

Skall jag bara fortsätta då, det är så jäkla tungt!

Träning bryter ner, vila bygger upp. Så ett par-tre vilodagar skulle nog inte vara fel här.

Känns det riktigt tugnt - ta en paus ett par dar - kör något annat, simning, gympa, eller varför inte solbad och glassätning! Det är inte så farligt som man tror att vila lite - tvärsom bra!

Ok, får väl vila ett par dagar, men blir så rastlös då. Får pressa under solen istället. Hoppas det går bättre sen. Vill verkligen förbättra mina resultat. Känns upplägget på träningen bra annars?

Ja, fast lite tråkigt och inte optimalt. Det du har där är en varierad träning över veckan. Du bör helst variera så att veckorna blir olika också - tex så att du kör en riktigt hård vecka följd av en lugn vecka och sen en med lite mer distans och mindre i

ok, tack för tipset. Vila lite alltså och köra lite varierat sen.

Det tog mig ett tag att förstå Davids motto om jag nu har gjort det alls... Min tolkning är att i en tävling är man motiverad och det är lätt att ge allt man har. På träning orkar man sällan (eller aldrig) ge lika mycket och det är inte heller önskvärt. T

Du säger att det känns som du blir sämre. Om du kör samma intervaller varje vecka så kan de ge dig en ledtråd om det bara är känslan eller om det är fakta. Sedan gäller ju hur det känns. Långsamma passet tycker jag låter lite kort om det ska köras riktigt