Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför går det trögt?
You need to log in to create posts and topics.

Förutom vila, testa att köra ganska få, riktigt korta intervaller med relativt lång vila och hög intensitet också, kan tom vara ner emot 100-metersintervaller bara för att du skall få känna dig snabb. Mycket i träning och tävling är ju psykologi och bara

Anders, som jag tolkar mottot:

Då man tränar springer/cyklar/osv man för att förbättra sig.
Då man tävlar springer/cyklar/osv man för att komma i mål så snabbt som möjligt!

Det är olika tekniker!

Edit: Det var kanske ung. det du sa fast lite annorlund

Nu har jag tittat i träningsdagboken för Rebecka. Med en milfart på 51min och "långpass" på 60-70min så skulle jag inte rekommendera farten 7:30min/km. Så långsamt behöver du inte springa. Definitivt inte om du bara springer i 60-70min. Spring istället i

Christer: Tack, var kanske inte helt ute och cyklade då....

På tal om långa och lugna distanspass i "snacktempo". Jag har frågat flera bekanta om vad dessa pass egentligen ger fysiologiskt/uppbyggnadsmässigt men ingen verkar veta. Nån har som kan svara p

Långpassen bygger upp din uthållighetsprofil. Gör att du orkar hålla hela distansen ut. Men om du skulle köra långpassen för snabbt så bli de ju otroligt slitsamma. Sedan behöver man inte köra hela långpasset långsamt. När tävling närmar sig kan man köra

Lite upprepning från andra ställen, men på marathon.se finns det lite träningsprogram, bland annat ett för tjejmilen på 50 minuter. Borde kunna ge lite inspiration.

Värme?

Ändring av kost/sömn?

Jag uppfattade det som om Rebecka var relativ nybörjare i träningsvärlden och då kan nog 3ggr/vecka kännas lite slitigt efter några veckor - tror jag... Men det är klart att värme, latent förkylning, dåligt med sömn mm mm kan orsaka att man känner sig kra

Dags att förklara mitt motto tydligen:
Träning är träning för att bygga en fysiologisk profil med olika sorters pass, periodiseringar och progression. Då tränar jag och försöker att ha koll på vad jag gör, hur jag gör och varför jag gör det. Skiter fullst

Mycket intressant inlägg, David. Nu inser jag, om jag inte gjort det tidigare, den stora skillnaden mellan cykel och löpning. Din tävlingsstrategi är ju inte alls applicerbar för löpning. Sannolikt därför jag inte förstår cyklister som vägrar att dra.

F