Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

(OBS: Detta är inte ett inlägg i barfotadebatten, jag pratar skor med dämpning.)

Provade mina lättvikttskor igår för första gången (köpte för ett tag sen billigt i USA). Kändes fantastiskt! Så min fråga är enkel, men allvarligt menad:

Varför springer ma

Testa du dina 10K, vilket är väldigt långt för de flesta.

Men när de flesta ökar på ännu mer vad gäller sträcka så är det nog att dessa behöver mer hjälp från skorna.

Springer man 30km i veckan funkar det säkert utmärkt.

Och om man är lätt och stark i kroppen samt har ett bra steg.

Ja, jag läste det första stycket i första inlägget men jag lägger mig i ändå.

Jag förstår inte heller varför lättviktsskor endast används på tävling eller på snabba pass. Det enda jag kan se är att "mängdskor", eftersom de väger mer, ger bättre träning

Varför inte alltid lättviktsskor? Mitt svar: Därför att jag inte orkar springa 100km/v på framfötterna. Har dock ökat mer och mer de senaste åren. Mina "mängdskor" väger för övrigt 250g. Även när jag springer med dem har jag ett bättre steg nu än för någr

Mängdskor, hörs på namnet att de är skonsamma och att man kan springa mycket och långt i dem... Men fortfarande som sagt tränar man inte så mycket kan det säkert funka!

Det funkar säkert och det finns flera utradistansare som enbart springer i lättviktsskor. T.ex. Bertil Palmqvist som sprungit massor med långlopp i Nike Mayfly (och han har konsumerat många sådana också).

Som Oskar är inne på, är man stark och har ett bra steg så är det inga problem med lättviktsskor hela tiden. Men det gäller att fötter, bål och ben har styrkan att hålla ett bra steg under hela passet.

När jag tränar som mest så tränar jag hyggligt mycke

För att man ska kunna köra kvalitetspassen och ge 100% på dem. Om du alltid kör med lättviktskorna kommer de muskler du behöver på kvalitetspassen vara lite småtrötta hela tiden. Jag är dessutom rätt sliten dagen efter kvalitetspass så då behöver jag dämp