Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Enda nackdelen jag kan se Sylvia är att risken är att dina Nimbus står övergivna och ledsna i garderoben efter ett tag. 😉

jag tror att att man tränar i sina vanliga skor och tävlar i lättviktare så är det framför allt psykist, man känner sig så lätt vilket kan leda till att man springer lite fortare då. Så om man alltid löper i lättviktarna tappar man den där psykiskt positi

Det tror jag också, men lättviktare är ju så brutalt mycket skönare tycker jag så det är SÅ svårt att dra på mig tyngre skor. Det är ju en helt annan löpkänsla - inte bara vikten utan även markkontakten. Jag tränar ju inte för att tävla utan för att träna

Tack för alla tips!

Jag springer varannan dag, det pass som infaller på helgdag är 21 km (med andra skor), och vardagspasset är 10 km. Dvs 4.5 mil i veckan i snitt. Har inga planer på att öka mängden mer än kanske 1-2 mil på sikt.

Min slutsats är att ja

När jag, som är lite tyngre, springer enbart i lättviktsskor får jag ont i hälsenorna efter ett tag. Varvar därför med mer väldämpade (neutrala) mängdträningsskor, och det funkar bra för mig.

Vad finns det för väldämpade neutrala löparskor som passar en fot som är lite bredare framtill?

Sprungit i mina Kinvara nu sedan de köptes för inte så längesedan, drygt 10 mil/veckan. Känns väldigt bra men det märks väl om det funkar eller inte på längre sikt.

Tack Kristina o Oskar. 🙂

Fast, jag tänkte varken på den psykiska känslan eller markkontakten när jag undrade över ev nackdelar. Utan mer om det kan bli trubbel när jag är van vid dämpade och uppbyggda skor? Visserligen springer jag utan problem nästan

Sylvia>> Förstod det 🙂

Fördelarna med att använda lättviktskorna på passen med kvalité är för att du dels springer i "tävlingsfart" och att du lär kroppen att springa med mindre dämpade skor.
När du sedan ska tävla är du tränad för att kunna springa i

Jag förstod också vad du var ute efter Sylvia. När jag skrev att enda nackdelen var att dina Nimbus kanske blir kvar i garderoben menade jag att du förmodligen kommer tycka lättviktsskorna är så mycket skönare. Kommentaren om markkontakten var inte ett sv