Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"När du sedan ska tävla är du tränad för att kunna springa i mindre dämpade och uppbyggda skor och därmed prestera bättre."

Men förutsätter det inte då att jag även tävlar i lättviktsskor? Det har jag inga som helst funderingar på att göra. Det är två lå

Är det inte rimligare att välja skor efter underlaget än om det är tävling eller inte? Tror att skaderisken påverkas mer av hur man blandar olika pass än vikten på skorna.

Oskar: Tack! Det kommer ju dock med lite uppoffringar. 😉

Skulle bara vilja tillägga i denna diskussion att jag är övertygad om att fart skadar mer än lättvikt. När jag ser tillbaka på min egen mängdträning över detta år så har jag känt mig överansträngd

Speed kills!

Viktigt att variera underlag, fart och skor för att undvika skador.

Monotont är aldrig bra...

Även jag tror att högre fart leder till ökad skaderisk - vilket just är problemet med lättviktsskorna! 😉

Det känns så lätt och går så bra att springa i dem att det är lätt hänt att det går fortare än man är van vid - även om avsikten var långsamt löpnin

Det är också därför det tjatas om TA DET LUGNT I BÖRJAN i barfotakretsar. Och det gäller i ännu högre grad för löpare ovana vid minimalistiska skor.

Har ni sett Merrells kom-igång-schema för deras Glove-skor? Man börjar med att GÅ 500 meter barfota först

Känns ju dumt att använda skor som kräver så lång tillvänjning och utsätter kroppen för så stora påfrestningar.

Eller är det "ju hårdare, desto coolare" som är tjusningen? (H)

Bättre att springa i skor där man kanträna lite mer redan från början.

Fast Peter skriver om minimalistiska skor och barfotalöpning. Tråden handlar om lättviktsskor. Visst ska man vara försiktig även vid övergång till lättviktsskor men att behöva börja med att gå 500m. Njaaaaa.... 🙂

Lättviktsskor behöver inte automatiskt betyda att det är en tävlingssko. Utan kan som tidigare nämts att ha att göra med en lite lättare träningssko. Och kan då användas att springas med dagligen. Likväl så finns det tävlingsskor med mer eller mindre uppb

Tack för en varierande diskussion! 🙂

Nu tror ju jag att min kondis kommer att säga sitt innan farten blir "dödande", så no worries. Dock kan jag utläsa ur Era svar att lättviktsskor på kvalitetspassen, vilket för mig blir ca 1 gång/v, är bra om man vil