Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför inte Zipp 1080
You need to log in to create posts and topics.

HåkanC,

tack för länken ovan till artikeln om däcktryck, den beskriver precis det jag försöker förklara och dessutom med uppmätta däcktryck.

15% tire drop på ett 20 mm däck är 3 mm och på ett 28 mm däck är det 4,2 mm. Alltså större deformation över en s

Här finns det mätningar som visar att onödigt högt däckstryck ökar rullmotståndet onödigt mycket

"above a certain pressure (what I like to call the "breakpoint pressure") higher inflation pressures make a rider slower for a given power input to the pedal

Varför görs inte dessa tester inomhus på velodrom?

Att testa i velodrom är fel när det är vägytans inverkan man vill testa.
Är det dumt av mig att tro att du borde veta att en velodrom och en vanlig väg skiljer sig åt?

Även proffs-stall, med kunnig ledning, kör med NÅGOT bredare däck ( och NÅGOT lägre t

Jag vet en del om en hel del men det är svårt att bortse ifrån yttre påverkan mellan de olika testillfällena.

Bjarne Riis körde ganska mycket tester på bana av just den anledningen.

Är det även dumt av mig att hoppas att du inte tror att det var skillnaden i rullmotstånd pga vägytan som Bjarne försökte testa i velodrom?

Hur gjorde de för att undvika/kompenserade för yttre påverkan som inte handlade om rullmotstånd, med effektmätare?

Kör jag på löparbanor (allväders) så går det lättare med ett något lägre tryck. Förmodlingen skär inte däcken ner i den mjuka tartanbeläggningen. Är det inte samma sak ute på vägarna? Ny eller gammal asfalt, jag undrar...

När jag rejsade ville jag ha tävlingsdäck som hade bra grepp, det viktigaste var att man kunde lita på däcket. På träning ville jag ha däck som höll länge så man slapp stå och pumpa dålig handpump vid enslig landsväg när det regnade och man var nära vägge

Fast det kanske inte hörde till diskussionen... Bortse då från det något bittra inlägget och fortsätt diskutera intressanta oväsentligheter 😀